چه غذاهایی برای صفرا مضر و مفید است؟

صفرا


در ابتدا فقط یک درد خفیف خنجری در سمت راست بالای شکم است. گرفتگی معده، حالت تهوع و استفراغ ممکن است بعدا رخ دهد: مشکلات صفرا اغلب بسیار دردناک هستند. اما با یک رژیم غذایی مناسب، نیازی به این نیست. ما توضیح می دهیم که از کدام علائم می توانید برای شناسایی مشکلات کیسه صفرا استفاده کنید و چگونه می توانید با غذای سالم از آنها در مراحل اولیه پیشگیری کنید.


صفرا چیست و چه چیزی به آن نیاز داریم؟

 من کیسه صفرا را عمل کردم» احتمالاً این جمله را قبلاً در حلقه دوستان خود شنیده اید. با این حال، او کاملاً درست نیست. زیرا صفرا یک اندام نیست، بلکه مایعی است که در سلول های کبد تولید می شود. برای هضم چربی در دوازدهه مورد نیاز است. بنابراین بدون آنها ما نمی توانستیم از کیک خامه ای و شریک لذت ببریم. فقط در صورتی می‌توانید کیسه صفرا را عمل کنید که سنگ‌های صفراوی تشکیل شده باشد که به هیچ وجه نمی‌توان آن را حل کرد، مثلاً با دارو.


مشکلات کیسه صفرا چگونه آشکار می شود؟

 احساس پری، درد در ناحیه قوس دنده سمت راست، تهوع، استفراغ، ادرار قهوه ای تیره یا زردی چشم و پوست نشان دهنده مشکلات صفراوی است. اگر از این علائم رنج می برید، به پزشک مراجعه کنید. او می‌تواند بفهمد که آیا سنگ‌های صفراوی تشکیل شده‌اند یا خیر، که وقتی ترکیب صفرا تغییر می‌کند و کلسترول، رنگدانه‌های صفرا و کلسیم با هم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شوند. هنگامی که سنگ ها از کیسه صفرا خارج می شوند و وارد کانال های ظریفی می شوند که صفرا باید از آن عبور کند، قولنج دردناک می تواند رخ دهد. هنگامی که مشکلات کیسه صفرا وجود دارد، یک رژیم غذایی سخت و ملایم دستور روز است اغلب مادام العمر. پس بهتر است فعال باشید و صفرا را اغلب با غذاهای سنگین و چرب به چالش نکشید.


این غذاها برای کیسه صفرا مفید هستند

 کربوهیدرات ها البته نان سبوس دار سالم است. با این حال، در صورت داشتن مشکلات حاد صفرا یا اگر می خواهید از صفرا خود محافظت کنید، باید از آن اجتناب کنید. در عوض به نان سفید، سوخاری، نان ترد و نان تست و کیک های کم چرب (!) تکیه کنید. بلغور جو دوسر، ماکارونی، سیب زمینی آب پز و بلغور نیز اشکالی ندارد. میوه و سبزیجات برای صفرای سالم، تقریباً هر چیزی با میوه همراه است. سیب و گلابی پوست کنده، تمشک، زغال اخته، توت فرنگی، گریپ فروت، نارنگی، موز و خربزه را بخرید. تقریباً همه انواع سبزیجات نیز به خوبی تحمل می شوند (به جز مواردی که در زیر لیست می کنیم).


شیر و پنیر، گوشت و ماهی خاص وقتی صحبت از محصولات لبنی می شود، به سختی مجبورید خودتان را محدود کنید. شیر با حداکثر 1.5 درصد چربی، کوارک (بدون چربی) و پنیر ملایم با حداکثر 30 درصد چربی نیز برای مشکلات کیسه صفرا مناسب هستند. همچنین می توانید از گوشت بدون چربی مانند مرغ، گوشت گوزن و خرگوش و همچنین انواع ماهی مانند ماهی قرمز، ماهی کاد، بلغور و زاندر استفاده کنید. از طرف دیگر، ژامبون بدون چربی، گوشت گوساله، فیله گوشت خوک و گوشت گاو بدون چربی نیز مجاز هستند، مشروط بر اینکه با چربی تهیه نشده باشند. شکر و شیرینی شکر، عسل، مربا یا شیرین کننده های خانگی برای تصفیه غذا مشکلی ندارد.

مشکلات گوارشی را با رژیم غذایی مناسب کنترل کنید


ناگهان آنها آنجا هستند: درد شکم، گرفتگی و غرش در معده. ولی چرا؟ خیلی ها بلافاصله تعجب می کنند که آیا چیزی را اشتباه خورده اند. با این حال، بیشتر مشکلات گوارشی به دلیل غذای فاسد نیست، بلکه به دلیل یک رژیم غذایی نامناسب است. هرکسی که رژیم غذایی نامتعادل، نامتعادل یا حتی ناسالم می‌خورد، نباید تعجب کند که معده را ناراحت کند. آیا احساس می کنید گرفتار شده اید؟ ما نکاتی در مورد نحوه مدیریت مشکلات گوارشی با رژیم غذایی مناسب داریم.

غذا


مشکلات گوارشی و تغذیه

به این ترتیب همه چیز به هم متصل می شود دلایل زیادی برای ایجاد مشکلات گوارشی مانند نفخ، یبوست یا درد شکم وجود دارد. عدم تحمل غذایی بخش کوچکی را تشکیل می دهد، روان نیز نقش دارد، اما شایع ترین علت آن رژیم غذایی ما است. با یک رژیم غذایی نامتعادل، فلور روده سالم، که به عنوان میکروبیوم نیز شناخته می شود، از تعادل خارج می شود. زیرا این شامل بسیاری از کشت های مختلف باکتری است که تضمین می کند همه چیز به خوبی کار می کند. اگر باکتری خاصی وجود نداشته باشد، این عدم تعادل ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد یبوست شود. نحوه غذا خوردن ما نیز می تواند بر هضم تأثیر بگذارد. عجولانه خوردن یا خوردن میان وعده های مداوم می تواند به سرعت دستگاه گوارش را تحت فشار قرار دهد و آن را تحت فشار قرار دهد.


نکات رژیم غذایی برای سوء هاضمه برای اینکه در نهایت معده شما آرام شود، مهم ترین نکاتی را که هضم خوب را تضمین می کند را برای شما خلاصه کرده ایم.


از یک رژیم غذایی پر فیبر استفاده کنید

اگر در رژیم غذایی خود مقدار کمی فیبر مصرف کنید، در معرض خطر یبوست هستید. فیبر رژیمی از میوه ها، سبزیجات و محصولات غلات کامل هضم غذا را تقویت کرده و فعالیت روده را تحریک می کند. با افزایش سن، باید مطمئن شوید که فیبر غذایی کافی دارید، زیرا ماهیچه های روده با گذشت زمان تا حدودی سست می شوند. اگر مقدار زیادی علوفه می خورید، باید از نوشیدن مایعات کافی نیز اطمینان حاصل کنید. حداقل باید 2 لیتر در روز باشد. آب معدنی یا آب خنک، دمنوش ها و آب میوه های گیاهی ارزان هستند. گهگاه می توان از دوغ یا کفیر نیز استفاده کرد.

سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *