کمبود خواب و عواقب آن – کم خوابی چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد؟

1 1


آرامش و آرامش پس از یک روز کاری سخت، همه چیز است. البته خواب آرام را نباید از دست داد. بدن برای بازسازی کامل به هفت تا هشت ساعت خواب نیاز دارد. این تنها راهی است که بدن و ذهن واقعاً می توانند به خوبی کار کنند. اما خواب عمیق و با طراوت برای همه امری بدیهی نیست. افراد بیشتری از نظر استراحت شبانه از اختلالات مزمن یا حداقل موقتی رنج می برند. علائم و پیامدهای ناشی از محرومیت از خواب می تواند تأثیر قابل توجهی بر بخشی از زندگی روزمره شما داشته باشد که در هنگام بیداری تجربه می کنید. ما به شما عواقب دقیقی را برای شما توضیح خواهیم داد که چه فرآیندهایی در بدن شما اتفاق می افتد و چرا کمبود خواب می تواند بسیار خطرناک باشد.

4 1

1. کمبود خواب – چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟


بیایید فرض کنیم که انسان یک ماشین است. یک مدل قدرتمند خوب که ساعات زیادی در روز فعال است و کیلومترها را طی می کند. در یک خودرو، سوخت عامل تعیین کننده برای عمر مفید است. اگر صفحه نمایش، که به شما یادآوری می کند که سوخت گیری کنید، برای مدت طولانی قرمز بماند، خودرو به سادگی متوقف می شود. این مشابه با بدن انسان است، فقط خیلی بیشتر طول می کشد. سوخت در اینجا خواب است: انرژی، قدرت و استقامت جدید را فراهم می کند. اگر “سوخت” کافی در مدت زمان طولانی‌تر از 3 تا 4 روز تامین نشود، این کمبود خواب باعث می‌شود عملکرد و کیفیت ساعات بیداری به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

2. خواب برای بدن انسان چه می کند؟


اگر خوب بخوابید، بدن شما زمان لازم برای بازسازی را دارد. بدن مراحل مختلفی از خواب را پشت سر می گذارد که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند. اینها هستند: به خواب رفتن: این مربوط به چند دقیقه اول خواب و – گاه به طرز دردناکی طولانی – دقیقه قبل است مرحله خواب سبک: در اینجا مغز شما در حال حاضر روی “شعله کم” کار می کند، فعالیت ها به حداقل می رسد مرحله خواب عمیق: اینجاست که بهبودی واقعی آغاز می شود. فرآیندهای بیولوژیکی به حداکثر سرعت می‌رسند، اکنون به سختی می‌توانید اینجا بیدار شوید. مغز و هوشیاری تا حدی خاموش می شوند، ماهیچه ها به حداکثر آرامش می رسند فاز REM: به طور دقیق، به مرحله خواب عمیق تعلق دارد، اما یک ویژگی خاص دارد: رویا دیدن. تمام فعالیت های رویایی در اینجا انجام می شود و بدن شما اکنون در حال پردازش تمام برداشت های احساسی و ذهنی آخرین مرحله بیداری است. فرآیندهای بیولوژیکی مانند تجزیه سموم و آلاینده ها در حال انجام است، چربی سوزی می شود، ذخایر قند کبد خالی می شود و ناخودآگاه خود را از مشکلات و نگرانی های چند ساعت اخیر رها می کند. بنابراین در صبح شرایط بهینه برای شروع یک روز جدید وجود دارد. اگر این استراحت طولانی مدت نقاهت حذف شود، عواقب خطرناک کمبود خواب رخ می دهد. فرآیندهای مغز و اندام هایی که در خدمت بازسازی هستند بسیار کند می شوند یا گاهی اوقات اصلاً انجام نمی شوند.

3-کمبود خواب دقیقاً با بدن چه می کند؟


عواقب کمبود خواب کار آسانی نیست، زیرا خواب نقش بسیار مهمی در بسیاری از فرآیندها و فرآیندهای بدن دارد. محققان آمریکایی مطالعاتی را در مورد عواقب کمبود خواب انجام دادند که در آن افراد به طور مرتب از مرحله خواب عمیق بیدار می شدند. مشاهدات زیر به عنوان پیامدهای کمبود خواب ثبت شده است:

4. این عواقب کمبود خواب بر بدن شما تأثیر می گذارد

1. تمرکز و کارایی


به بیان دقیق، هیچ مطالعه علمی برای این مورد نیاز نبود: اگر به اندازه کافی نخوابید، تناسب اندام ندارید. این قانون استاندارد ساده ای است که والدین به فرزندان کوچک خود می دهند. اما میزان آن تقریباً شگفت‌انگیز است: هرکسی که کمتر از 5 ساعت به مدت 3 تا 4 روز خوابیده باشد علائمی مشابه مستی ناشی از الکل نشان می‌دهد. این به دلیل ماده پیام رسان آدنوزین است که در هنگام کمبود خواب به مقدار زیاد آزاد می شود. توانایی واکنش و تمرکز را مهار می کند. نتیجه: تلاش بیش از حد، ناامیدی، کند شدن تفکر، عدم استقامت، افزایش سطح استرس و غیره.

2. ترشح و پردازش هورمون


بدن انسان یک ساعت واقعا شگفت انگیز از همکاری بین سیناپس ها، سلول ها، رفلکس های بدن و در نهایت مغز است. بسیاری از فعالیت هایی که به صورت خودکار در نظر گرفته می شوند، مانند بوییدن، چشیدن، احساس شادی یا استرس، توسط هورمون ها تحریک می شوند. آنها بر اساس یک انگیزه از مغز برای انجام وظایف خاص آزاد می شوند. یکی از پیامدهای کم خوابی این است که این رهاسازی مختل می شود. این به افراد مبتلا به کم خوابی حاد این احساس را می دهد که وضعیت معمول را تجربه نمی کنند.

3 1

3. قند خون و ترشح انسولین


هر کسی که به اندازه کافی و منظم می خوابد می تواند به سرعت از گلوکز از طریق کبد استفاده کند. به این ترتیب سطح قند خون در یک سطح ثابت باقی می ماند و به طور خودکار توسط پانکراس با استفاده از انسولین تنظیم می شود. با کمبود خواب، این روند به شدت مختل می شود. پس از چندین روز بدون خواب، واکنش به قند موجود در غذا در حال حاضر بسیار قوی تر شده است. پس از یک هفته عدم خواب کافی، حساسیت به انسولین، که یک علامت معمول دیابت است، افزایش می یابد. در واقع، افرادی که سال ها خیلی کم یا کم می خوابند، بسیار بیشتر از همنوعان خود از دیابت رنج می برند.

4. سیستم ایمنی بدن


خواب حتی بر مقاومت ما در برابر بیماری نیز تأثیر می گذارد. هرکسی که می تواند خواب کافی و آرام داشته باشد، چهار برابر کمتر احتمال دارد که دچار سرماخوردگی یا عفونتی شبیه آنفولانزا شود. این اثر در حال حاضر پس از 2 هفته با میانگین 5 تا 6 ساعت خواب در شب رخ می دهد. این از این نظر ترسناک است که این مقدار خواب طبیعی برای بسیاری از افراد است. بدن این افراد به دلیل شیفت های شبانه، خوداشتغالی، کودکان، مشاغل مراقبتی یا حمل و نقل، مجبور است کمبود شدید خواب را در طولانی مدت جبران کند. اینها فقط چهار مورد از مهمترین عواقب کمبود خواب هستند، اما عواقب متعدد دیگری نیز وجود دارد: افزایش خطر حمله قلبی خطر ابتلا به اضافه وزن یا حتی چاقی بیشتر است رسوب بیشتر کلسیم و کلسترول در شریان ها و عروق خطر بیشتر ابتلا به میگرن تحمل استرس و سرخوردگی به طور قابل توجهی کمتر است و خیلی بیشتر.

6

نتیجه گیری


خواب نه تنها مهم است، بلکه ضروری است. عواقب کمبود خواب که در بالا توضیح داده شد در بسیاری از مطالعات علمی در افراد مشاهده شده و مستند شده است. بنابراین خواب در واقع نیاز اساسی برای یک زندگی فعال، سالم و رضایت بخش است، زیرا اساس عملکرد روزانه شما را می سازد. اما چقدر خواب سالم است؟ بسته به فرد، سهمیه خواب 7 تا 8 ساعت بهینه در نظر گرفته می شود. با خواب بسیار کمتر، بدن در درازمدت آسیب های قابل توجهی را متحمل می شود که برخی از آنها – مانند دیابت، حملات قلبی یا سکته مغزی – غیرقابل برگشت هستند.

تشک رویال

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *