چرا خواب خوب و کامل مهم است؟

4 1

خواب برای ریکاوری جسمانی است. فرآیندهای حیاتی در اینجا انجام می شود. به عنوان مثال، سیستم دفاعی بدن تقویت می شود، مواد زائد متابولیک حذف می شوند و هورمون های رشد برای نوسازی سلولی تشکیل می شوند. علاوه بر این، مغز برداشت های روز را پردازش و ذخیره می کند. خواب سالم تأثیر بسزایی در توانایی تمرکز و واکنش خوب، به یاد آوردن چیزهای جدید و ایجاد خاطرات دارد. تاثیر مثبتی بر احساسات و خلق و خوی دارد. خواب سالم باعث افزایش عملکرد و جلوگیری از مشکلات سلامتی می شود. از سوی دیگر، خواب ناکافی می تواند عواقب منفی داشته باشد.

1 1


خواب سالم به چه معناست؟

 خواب سالم یعنی بتوانید سریع بخوابید، در طول شب بخوابید، استراحت کنید و زود بیدار نشوید. شما نمی توانید به زور بخوابید. ما معمولا زمانی که خسته هستیم به خواب می رویم. این فشار خواب نامیده می شود. چرخه خواب و بیداری ما نیز تحت تأثیر هورمون ها است. در طول روز، هورمون بیداری سروتونین ترشح می شود. وقتی هوا تاریک می شود، بدن آن را به هورمون خواب ملاتونین تبدیل می کند. این کار ما را در عصر خسته می کند. ساعت داخلی نقش اصلی را در این امر ایفا می کند. همچنین بر روی زمانی که دوست داریم بخوابیم و چه زمانی بیدار شویم نیز تاثیر می گذارد. اینکه چقدر خوب بخوابیم، از جمله به آنچه که به عنوان بهداشت خواب شناخته می شود، بستگی دارد. این به رفتارها و عادت هایی اشاره دارد که خواب سالم را ترویج می کنند. اما محیط روی خواب نیز تاثیر دارد.

چقدر خواب سالم است؟

نیاز به خواب بسیار متفاوت است. برخی افراد به 5 ساعت و برخی دیگر بیش از 9 ساعت در شب نیاز دارند. بیشتر بزرگسالان بعد از 7 تا 8 ساعت خواب احساس شادابی می کنند. بیدار شدن برای مدت کوتاهی در این بین، برای مثال هنگام چرخیدن، کاملا طبیعی است. بیشتر اوقات ما حتی این را به عنوان بیدار بودن تشخیص نمی دهیم.

عادات خواب در طول زندگی تغییر می کند. اگرچه افراد مسن تر از افراد میانسال به خواب کمتری نیاز ندارند، اما الگوی خواب در حال تغییر است. به عنوان مثال، بسیاری از افراد مسن بیشتر در شب و صبح زودتر از خواب بیدار می شوند. آنها در زمان‌های متفاوتی نسبت به دوران جوانی می‌خوابند: برای مثال، زودتر خسته می‌شوند، زودتر به رختخواب می‌روند یا بعد از ظهر چرت می‌زنند. تغییر ریتم خواب تا زمانی که منجر به کمبود مداوم خواب نشود بی ضرر است.

چه زمانی از مشکلات خواب صحبت می کنید؟

طبق یک مطالعه، تقریباً یک سوم آلمانی‌ها به سختی می‌توانند به خواب بروند یا در طول شب حداقل یک بار در هفته بخوابند. در بین افراد 70 تا 79 ساله حتی بیشتر است. در مطالعات، اقوام مراقبت کننده بیشتر از افراد غیر مراقب بیان می کنند که کوتاه تر، بدتر و با وقفه بیشتری می خوابند. مراقبان نیز مشکلات خواب را بیشتر از سایر گروه های حرفه ای گزارش می کنند.

3 1

خواب بد شبانه غیر معمول نیست و مشکلی هم نیست. با این حال، مشکلات مداوم می تواند سلامت و کیفیت زندگی را مختل کند. آنها باید جدی گرفته شوند و توسط پزشک معاینه شوند.

اگر فردی برای چندین هفته در به خواب رفتن مشکل داشته باشد، حتی اگر خسته باشد، به این اختلال خواب گفته می شود. اگر شخصی چندین بار در طول شب از خواب بیدار شود و بیش از 30 دقیقه طول بکشد تا دوباره بخوابد، مشکل از خوابیدن در طول شب است. این همچنین شامل بیدار شدن خیلی زود در صبح می شود حتی اگر هنوز خسته هستید.

بی خوابی یکی از شایع ترین اختلالات خواب است. هنگامی که مشکلات به خواب رفتن یا خوابیدن در طول شب حداقل یک ماه طول می کشد و در نتیجه زندگی روزمره مختل می شود وجود دارد. بی خوابی توسط پزشک قابل تشخیص و درمان است.


دلایل مشکلات خواب چیست؟

 خواب ما تحت تأثیر عوامل مختلفی است. به عنوان مثال، ساعت داخلی یا میزان خستگی ما از جمله این موارد است. برخی از عوامل می توانند باعث ایجاد مشکلات خواب شوند، به عنوان مثال: نور روز و حرکت خیلی کم کافئین، الکل عوارض جانبی دارو مشکلات سلامتی، به عنوان مثال B. سکته مغزی، درد مزمن، بیماری کلیوی استرس روانی، به عنوان مثال ب- نگرانی، تنهایی، افسردگی، استرس خرناس عوامل محیطی نامطلوب، به عنوان مثال. ب. سر و صدا، نور، هوای خفه کننده زمان خواب نامنظم، نوبت کاری.

با افزایش سن، زوال عقل و نیاز به مراقبت، خطر مشکلات خواب افزایش می یابد. زیرا عوامل متعددی که باعث مشکلات خواب می شوند می توانند در کنار هم قرار گیرند، مانند درد، بیماری های مزمن یا عوارض جانبی دارو. ممکن است دلایل دیگری مانند توالت رفتن در شب یا بی اختیاری وجود داشته باشد. مشکلات خواب گاهی اوقات حتی بدتر می شوند اگر از نظر بدنی فعال نباشید یا احساس کنید در چالش نیستید. به ویژه افراد بستری ممکن است زمان را از دست بدهند. شما زیاد استراحت می کنید، اما خواب آرامی ندارید. افراد مبتلا به زوال عقل پیشرفته کمتر عمیق می خوابند. به اصطلاح معکوس روز و شب نیز می تواند رخ دهد. این بدان معناست که شب را بیدار بمانید و به دنبال کاری باشید. در طول روز فرد خسته است، سر تکان می دهد و دوباره نمی تواند در شب بخوابد. در مراکز مراقبتی، عوامل محیطی مانند اختلالات شبانه توسط مراقبین یا هم اتاقی ها نیز می تواند بر خواب تأثیر بگذارد.

در مورد بستگان مراقب، مشکلات خواب می تواند نه تنها به دلایل فردی بلکه به دلیل وضعیت مراقبت نیز رخ دهد: نگرانی، استرس و نیازهای فرد نیازمند مراقبت بر طول مدت و کیفیت خواب تأثیر می گذارد. اگر فرد نیاز به مراقبت در شب نیاز به کمک داشته باشد، بی قرار یا فعال باشد، خواب مراقبین قطع می شود.

5 1

عواقب مشکلات خواب چیست؟

مشکلات خواب می تواند به عنوان مثال منجر به سردرد، احساس ناخوشی، کمبود انرژی، مشکل در تمرکز، عصبی بودن، اضطراب، پرخاشگری یا احساس استرس شود. اگر مشکلات خواب برای چندین هفته یا حتی ماه ها ادامه داشته باشد، خطر ابتلا به بیماری افزایش می یابد. اینها عبارتند از عفونت، فشار خون بالا، آریتمی قلبی یا اختلالات عاطفی مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی. کم خوابی خطر زمین خوردن را افزایش می دهد. اختلالات خواب نیز خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد و می تواند دوره زوال عقل را بدتر کند.

مشکلات خواب طولانی مدت نیز می تواند منجر به مشکلات اجتماعی شود: به عنوان مثال، کمبود خواب می تواند منجر به کناره گیری اجتماعی و مشکلات در کنار آمدن با زندگی روزمره شود. اگر کارهای مراقبتی مرتباً خواب شبانه را مختل می کند، این می تواند باعث رنجش، خشم یا عصبانیت نسبت به فرد نیازمند مراقبت شود. این می‌تواند بر روابط پرورش‌دهنده فشار وارد کند. مشکلات خواب یک عامل خطر برای انتقال زودهنگام به مراقبت های بستری در افراد مبتلا به زوال عقل در نظر گرفته می شود.

تشک رویال

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *