نحوه خوابیدن در دوران بارداری

بارداری می تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد. اما به همان اندازه که در دوران بارداری به خواب نیاز دارید، همیشه به راحتی به دست نمی آید. بدانید بارداری چگونه بر خواب تأثیر می گذارد و برای استراحت راحت چه کاری می توانید انجام دهید.

چرا بارداری باعث خستگی می شود؟

در اوایل بارداری، سطح هورمون پروژسترون افزایش می یابد و متابولیسم شما بالا می رود. این می تواند باعث خواب آلودگی و خستگی در طول روز شود. اگر فرزند یا فرزندان دیگری برای نگهداری دارید، ممکن است حتی بیشتر خسته شوید.

بارداری چه تاثیری بر خواب دارد؟

تعدادی از علائم طبیعی در دوران بارداری ممکن است خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد یا آن را مختل کند، از جمله:

حالت تهوع و استفراغ (تهوع صبحگاهی)

تکرر ادرار

ناراحتی فیزیکی، مانند سینه های حساس و کمر درد

حرکت جنین

گرفتگی عضلات پا

سوزش سردل

خرناس

انقباضات نامنظم رحم

تنگی نفس

سندرم پاهای بی قرار

اضطراب در مورد زایمان و زایمان

اختلالات خواب، مانند اختلال در تنفس در خواب نیز می تواند در دوران بارداری بدتر شود.


چه وضعیتی برای خوابیدن بهتر است؟

این نکات را در نظر بگیرید: طرف خود را مورد لطف قرار دهید از خوابیدن به پشت خودداری کنید، زیرا می تواند وزن رحم را روی ستون فقرات و عضلات پشت شما بیاورد. اما اگر به پشت بیدار شدید نگران نباشید. از بالش استفاده کنید. بالش هایی که با دقت قرار داده شده اند می توانند به شما کمک کنند تا راحت باشید. سعی کنید یک بالش بین زانوهای خم شده یا زیر شکم خود قرار دهید.


برای استراحت راحت چه کار کنم؟

 شما می توانید اقداماتی را برای مدیریت اختلالات خواب در دوران بارداری انجام دهید. مثلا: تنظیم خلق و خوی. یک محیط تاریک، ساکت و آرام و دمای راحت می تواند به خواب کمک کند. رفتن به رختخواب و بیدار شدن در یک ساعت مشخص هر روز ممکن است سلامت خواب شما را بهبود بخشد. وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب خود بردارید. فعال باقی بمان. فعالیت بدنی منظم در دوران بارداری ممکن است به شما کمک کند راحت تر به خواب بروید. از سوزش سر دل جلوگیری کنید. وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید و سه ساعت قبل از خواب از خوردن غذا خودداری کنید. خوابیدن به پهلوی چپ با سر بالا نیز می تواند علائم سوزش سر دل را کاهش دهد. تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید. انجام آنها قبل از خواب ممکن است مفید باشد.

اگر همچنان در دوران بارداری مشکل خواب دارید، با پزشک خود صحبت کنید. یک گزینه ممکن است یک برنامه گفتار درمانی به نام درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی باشد.

رضوانه نومیری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.