میگرن چیست؟ برای درمان میگرن چیکار کنیم؟

4 1

میگرن چیست؟

میگرن به حملات خاصی از سردرد (حملات میگرنی) اشاره دارد که با حرکت تشدید می شوند. علاوه بر سردرد، علائم دیگری مانند حالت تهوع، بی اشتهایی یا حساسیت به نور و صدا نیز باید رخ دهد. گاهی اوقات قبل از سردرد، احساسات خاصی مانند اختلالات بینایی، به اصطلاح هاله میگرنی ایجاد می شود.

1 5


میگرن یک بیماری شایع است: حدود هفت درصد از مردان و 13 درصد از زنان حملات میگرنی را تجربه می کنند. حملات میگرنی بیشتر در سنین 35 تا 45 سالگی رخ می دهد. در این سن، زنان حدود سه برابر بیشتر از مردان مبتلا می شوند. از هر پنج زن یک نفر در مقطعی از زندگی خود دچار میگرن می شود. حتی کودکان مدرسه ای نیز ممکن است از میگرن رنج ببرند، اما اولین اتفاق بعد از بلوغ معمولی است. میگرن معمولا در خانواده ها ایجاد می شود. پس زمینه یک استعداد ژنتیکی برای میگرن است که اکنون برای برخی از اشکال آن نیز ثابت شده است.


انواع مختلفی از میگرن شناخته شده است. حملات سردرد بدون هاله قبلی شایع ترین هستند. این نوع میگرن در حدود 80 درصد موارد رخ می دهد. در میگرن همراه با اورا، علائم خاصی مقدم بر سردرد است. به عنوان مثال، اختلالات بینایی، احساس سوزن سوزن شدن، اختلالات گفتاری، سرگیجه یا به ندرت حتی فلج ممکن است رخ دهد. علائم دیگر نیز با انواع خاصی از میگرن امکان پذیر است. میگرن معمولاً به صورت اپیزودیک همراه با حملات سردرد فردی و غلبه آشکار روزهای بدون سردرد بروز می کند. هنگامی که حملات بیشتر می شوند و در نهایت روزهای سردرد شایع تر از روزهای بدون سردرد است، پزشکان از آن به عنوان میگرن مزمن یاد می کنند.

2 1


آنها شامل استرس و کمبود خواب هستند که می تواند با سبک زندگی نامنظم رخ دهد. حملات میگرن اغلب زمانی شروع می شود که شما به اندازه کافی مشروب ننوشید (کمبود حجم). حذف یک وعده غذایی یا روزه گرفتن نیز می تواند در برخی از مبتلایان باعث حملات شود. بسیاری از زنان درست قبل و در ابتدای دوره قاعدگی خود دچار حملات میگرنی می شوند. میگرن همچنین می تواند با تحریک بیش از حد ایجاد شود. سایر عوامل محرک احتمالاً شرایط آب و هوایی خاص (به عنوان مثال فوئن) هستند. داروهای حاوی ترکیبات نیترو، نوشیدنی های الکلی خاص مانند شراب قرمز و ترک کافئین نیز می توانند باعث میگرن شوند.


اینکه چه فرآیندهایی در مغز باعث سردردهای میگرنی معمولی می شود به طور دقیق مشخص نشده است. چیزهای زیادی وجود دارد که نشان می دهد برخی از شبکه های عصبی در طول حمله میگرن بیش از حد برانگیخته می شوند. انتهای عصبی عصب سه قلو، که بخش‌هایی از سر و صورت را تامین می‌کند، فعال می‌شود و فرآیندی به نام التهاب عصبی عروقی را آغاز می‌کند. این باعث یک واکنش التهابی با تحریک رگ های خونی در مغز می شود. رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و به مولکول‌های خاصی نفوذپذیرتر می‌شوند.


علائم

حملات میگرن می تواند دوره های بسیار متفاوتی داشته باشد. حمله میگرن معمولاً به مراحل مجزا تقسیم می شود. اینها برای مدت زمان متفاوتی دوام می‌آورند و لزوماً لازم نیست همه آنها رخ دهند.


هاله میگرنی

 سپس اختلالات ادراک می تواند به دنبال داشته باشد (هاله میگرنی). اینها معمولاً بینایی (هاله بینایی) را تحت تأثیر قرار می دهند. برای مثال، در هاله میگرنی، بینایی سوسو می‌زند یا خطوط زیگزاگ، نقص میدان بینایی (اسکوتوم) یا افرادی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اجسام را تا حدی منحرف، تار، بزرگ شده یا کاهش یافته می‌بینند (دگرگونی). دومین علامت شایع اورا، اختلالات حسی همراه با احساس سوزن سوزن شدن است که به آرامی از دست روی بازو به سر گسترش می یابد. توانایی صحبت کردن نیز ممکن است مختل شود (آفازی). اختلال در جهت گیری و علائم فلج (پارزی) بسیار به ندرت رخ می دهد. هاله میگرنی گاهی اوقات با اختلالات تعادل همراه است. برخلاف سکته مغزی، علائم هاله میگرنی معمولاً به آرامی ظاهر می شوند و به آرامی فروکش می کنند.

3 4


فاز سردرد

 تقریباً هر حمله میگرنی با سردرد و گاهی حالت تهوع همراه با استفراغ همراه است. فرد مبتلا به نور (فوتوفوبیا)، صدا (صدا هراسی) و بوها (اسموفوبیا) حساس است. اغلب سردردهای شدید در اکثر موارد در یک طرف (هی کرانیا) رخ می دهد، اما می تواند کل سر را نیز درگیر کند. درد به صورت ضربانی یا ضربانی است و به ویژه در پیشانی، شقیقه ها و چشم ها موضعی دارد. علائم با حرکت بدتر می شود. سکوت و تاریکی آنها را آرام می کند. در بزرگسالان، مرحله سردرد حمله میگرنی حداقل چهار ساعت طول می کشد و می تواند تا سه روز ادامه یابد.


ویژگی های کودکان و نوجوانان

 کودکان و نوجوانان معمولاً حملات میگرنی کوتاه تری دارند. معمولا سردرد را در دو طرف در ناحیه پیشانی و شقیقه ها احساس می کنید. اختلالات تعادل نیز در بین آنها شایع است.


تشخیص برای تشخیص میگرن

ابتدا پزشک در مورد علائم می پرسد. از جمله، او در مورد دفعات و مدت حملات، نوع و شدت سردرد و علائم همراه سوال خواهد کرد. داشتن دفتر خاطرات سردرد می تواند به پاسخ به این سوالات کمک کند. به این ترتیب، پزشک معمولاً می تواند تشخیص میگرن را از قبل به نتیجه برساند و آن را از سایر اشکال سردرد و سایر بیماری ها متمایز کند. معاینه عصبی فیزیکی نیز بخشی از تشخیص است. به طور معمول، هیچ ناهنجاری در میگرن وجود ندارد. اگر ناهنجاری هایی وجود دارد که نمی توان آنها را به طور دیگری توضیح داد، باید معاینات تکمیلی بیشتری انجام شود. حتی اگر علائم به طور قطعی نشان دهنده میگرن نباشد، ممکن است آزمایشات بیشتری برای رد سایر اختلالاتی که باعث سردرد می شوند ضروری باشد. بسته به تشخیص مشکوک، این موارد شامل معاینه مایع مغزی نخاعی (پنکسیون کمری)، گرفتن نمونه خون، معاینه اولتراسوند (سونوگرافی داپلر)، روش های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CCT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی.


میگرن همراه با هاله

 تقریباً در هر دهم مورد، میگرن با هاله همراه است. در مردان بیشتر شایع است. در موارد نادر، اورای معمولی میگرن می‌تواند بدون فاز سردرد ایجاد شود. علاوه بر انواع رایج میگرن، اشکال دیگری نیز شناخته شده است.


میگرن همی پلژیک خانوادگی

 در مورد میگرن همی پلژیک خانوادگی، علاوه بر علائم میگرن، فلج در یک طرف نیز وجود دارد که پس از حمله دوباره از بین می رود. این نوع میگرن معمولاً چندین نفر از یک خانواده را درگیر می کند و استعداد ابتلا به آن به صورت اتوزومال غالب به ارث می رسد.


میگرن شبکیه

 در به اصطلاح میگرن شبکیه، علاوه بر سردرد، کاهش تدریجی میدان بینایی در یک چشم نیز وجود دارد که با گذشت زمان کاملا برطرف می شود. افراد مبتلا به ندرت از یک چشم برای چند دقیقه کور می شوند.


میگرن با به اصطلاح هاله ساقه مغز

 میگرن همراه با هاله ساقه مغز بسیار نادر است و تا حدودی بیشتر در زنان جوان رخ می دهد. همراه با درد در پشت سر، اختلال در هوشیاری (خواب آلودگی تا کما)، سرگیجه، اختلالات بینایی مانند دوبینی و احساسات غیر طبیعی در دست ها و صورت است.

تشک رویال

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *