علل خروپف چیست و چه کمکی برای ترک خروپف وجود دارد؟


ابتدا چند خبر خوب: رونکوپاتی، اصطلاح پزشکی برای خروپف، معمولاً برای سلامتی شما مضر نیست. خود خروپف کننده اغلب متوجه “اره کردن” خود نمی شود. با این وجود، بر مراحل خواب عمیق تأثیر می گذارد، به طوری که بهبودی شبانه ممکن نیست. همسر نیز اغلب خواب شبانه خوبی ندارد. خروپف بلند و نامنظم نیز می تواند نشانه ای از اختلالات تنفسی باشد. مهمتر از همه، آپنه مکرر – به اصطلاح آپنه خواب – باید توسط پزشک معاینه شود.

خروپف چگونه به وجود می آید؟


صداهای معمولی خروپف می تواند در چندین مکان در دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد شود. هرگاه هوا هنگام تنفس با مقاومت مواجه شود، این امر منجر به لرزش کم و بیش بلند بافت نرم در دهان و گلو می شود: به ویژه در نقاط باریک راه هوایی، مانند لوزه ها، پایه زبان یا کام نرم. ، جایی که شیاف آویزان است. هنگامی که بدن هنگام خواب شل می شود و ماهیچه ها شل می شوند، معمولاً حلق کمی باریک می شود. اگر هنوز به پشت دراز کشیده اید، فک پایین به پایین می افتد، زبان دوباره به گلو می لغزد و در نتیجه راه هوایی را باریک می کند. زبان بزرگ یا لوزه های ضخیم نیز اندازه گلو را کاهش می دهد و می تواند منجر به خروپف شود.

چگونه می توان آپنه خواب را رد کرد؟


اگر اغلب هنگام خروپف برای چند ثانیه نفس خود را متوقف می کنید، این می تواند منجر به کمبود اکسیژن شود – و خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند فشار خون بالا و سکته را افزایش دهد. اگر به شدت و نامنظم خروپف می کنید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا آپنه خواب خطرناک را رد کند.

دلایل خروپف چیست؟


هر چیزی که راه هوایی را در طول خواب منقبض کند می تواند باعث خروپف شود: چه حساسیت به کنه، سرماخوردگی همراه با مخاط بینی متورم، پولیپ یا التهاب مزمن سینوس های پارانازال. علل تشریحی نیز ممکن است، مانند فک پایین که خیلی کوچک است، لوزه حلق بزرگ شده، سپتوم بینی تغییر شکل یافته یا کام نرم و کشیده همراه با بزرگ شدن یوولا. همانطور که ماهیچه ها و بافت ها در طول سال ها شل می شوند، خروپف نیز با افزایش سن، فرکانس و حجم آن افزایش می یابد. سپس زنانی که قبلاً با مقدار بیشتری از هورمون های زنانه از آن محافظت می شدند نیز شروع به خروپف می کنند. یکی دیگر از علل شایع چاقی است. این به دلیل افزایش بافت چربی است که اغلب بسیار الاستیک است و سطح ارتعاش بیشتری در گردن دارد. اما قرص های خواب آور یا مصرف الکل در عصر نیز تنش عضلانی را کاهش می دهد و می تواند صداهای خروپف را افزایش دهد.

با مهارت قبل از خواب راحت تر به خواب بروید

با کمک خواب «زمان خواب» می‌توانید روز را تازه و با آرامش شروع کنید! مهارت رایگان کمک آرامی برای به خواب رفتن و ماندن در خواب ارائه می دهد. چه موسیقی ملایم و چه صداهای آرامش بخش، می توانید از بین چندین وسیله خواب آکوستیک انتخاب کنید. اگر دوست دارید، می توانید یک سفر رویایی خلاقانه با داستان های قبل از خواب را نیز آغاز کنید. یا کلاسیک را در شب های بی خوابی با شمارش گوسفندان انتخاب می کنید. مهارت را دانلود کنید و به راحتی برنامه مورد نظر خود را با صدای درخواستی خود کنترل کنید.

در برابر خروپف چه کاری می توانید انجام دهید؟


از آنجایی که بسیاری از افراد فقط زمانی که به پشت دراز می کشند خروپف می کنند، سعی کنید به پهلو بخوابید. توپ تنیس دوخته شده به لباس خواب که قرار است از حالت خوابیده به پشت جلوگیری کند، لزوماً توصیه نمی شود، زیرا دائماً خواب را مختل می کند. وسایل کمکی مکانیکی مانند گیره یا گچ بینی که برای جلوگیری از تنفس دهانی در نظر گرفته شده‌اند، فقط در موارد فردی می‌توانند کمک کنند. با این حال، کسانی که قبل از رفتن به رختخواب بدون الکل یا قرص‌های خواب‌آور مصرف می‌کنند و دارای اضافه وزن هستند و هدفشان کاهش وزن طولانی‌مدت است، می‌توانند به میزان قابل توجهی خروپف را کاهش دهند. در صورت لزوم، پزشک می‌تواند یک آتل به اصطلاح برآمدگی را نیز تنظیم کند که در شب استفاده می‌شود: این اسپلینت فک پایین را به سمت جلو هل می‌دهد تا زبان، پایه زبان و کام نرم را کمی به سمت جلو حرکت دهد، در نتیجه هرگونه باریک شدن را کاهش می‌دهد. از راه هوایی اگر علت آناتومیکی برای خروپف شدید وجود داشته باشد، جراحی خواب امکان پذیر است. به عنوان مثال، هنگامی که صاف کردن تیغه بینی منحرف شده راه هوایی را باز می کند. پولیپ ها یا لوزه ها که اغلب ملتهب هستند نیز می توانند در صورت باریک شدن حلق برداشته شوند. در موارد فردی، کام نرم را می توان از نظر اندازه کاهش داد یا بافت را در مکان های مختلف سفت کرد تا لرزش های بلند را کاهش دهد.

آیا ورزش به مقابله با خروپف کمک می کند؟


یک مطالعه اخیر همچنین نشان می دهد که تمرینات روزانه ویژه زبان می تواند خروپف را کاهش دهد. حداقل 20 تکرار از هر تمرین در روز می تواند به کاهش دفعات و حجم خروپف کمک کند. به سادگی نوک زبان خود را روی کام خود فشار دهید و اجازه دهید به سمت عقب بلغزد. سطح زبان خود را به سقف دهان خود بمکید و چند ثانیه نگه دارید. زبان را به سمت پایین فشار دهید، نوک زبان را روی ردیف پایین دندان ها از پشت فشار دهید. پشت کام را باز کنید و بگویید “A”.

تشک رویال

رضوانه نومیری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.