علت درد پا چیست؟

3


علل درد ساق پا می تواند متفاوت باشد، زیرا پاها توسط چندین مفاصل به هم متصل می شوند و توسط اعصاب، ماهیچه ها، تاندون ها و رگ های خونی متعددی عبور می کنند. آسیب‌های ماهیچه‌ها یا استخوان‌ها از عوامل شایع درد پا هستند. اما اختلالات گردش خون نیز می تواند رخ دهد و باعث درد شود. پروفسو  هرمان از مرکز عروق آنژیوکلینیک در برلین توضیح می‌دهد: «شریان‌های پاها بسیار طولانی‌تر از شریان‌های قلب و گردن هستند، بنابراین رسوبات بیشتری می‌توانند در اینجا انباشته شوند». با این حال، علل درد پا همیشه در پاها نیست. اگر اعصاب در پشت، به عنوان مثال به دلیل فتق دیسک یا تنگی کانال نخاعی (باریک شدن کانال نخاعی) تحت فشار قرار گیرند، درد می‌تواند به پاها سرایت کند.

4


تشخیص و درمان: با پا درد چه کنیم؟

 درد پا تقریباً همیشه نیاز به معاینه توسط پزشک دارد. درد فقط در صورتی خود به خود از بین می رود که علل بی ضرر باشند، مانند درد عضلات یا گرفتگی عضلات، که در نتیجه بارگذاری کوتاه مدت ایجاد می شود. در این مورد، اقداماتی مانند اعمال گرما یا ورزش سبک می تواند به تسکین علائم کمک کند. درد ساق پا ناشی از آسیب معمولاً مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد. بسته به نوع شکستگی، پزشک می تواند شکستگی های استخوان را به صورت محافظه کارانه با گچ گیری یا آتل یا جراحی درمان کند. در مورد آسیب های عضلانی، استراحت و استراحت در وهله اول توصیه می شود. در اینجا پزشک می تواند با بانداژ فشاری از روند بهبودی پشتیبانی کند و پماد یا داروی مسکن تجویز کند. اگر پا درد بدون دلیل رخ دهد، حتی پس از گذشت چندین روز از بین نرود و علائم دیگری مانند تورم یا کبودی ظاهر شود، مراجعه به پزشک برای روشن شدن علت اجتناب ناپذیر است.

2


علت اختلال گردش خون:

بیماری انسداد شریان محیطی می‌گوید: در مورد بیماری انسداد شریان محیطی ، شریان‌های لگن، ران و ساق پا به دلیل رسوبات باریک می‌شوند، به طوری که ماهیچه‌های پا خون کمتری دریافت می‌کنند و اکسیژن کمتری دریافت می‌کنند. افراد مبتلا به تنگ شدن رگ ها، به ویژه هنگام راه رفتن، متوجه می شوند. اغلب پس از مسافت کمتر از 200 متر، آنها چنان گرفتگی شدیدی در باسن، ران ها یا ساق پا پیدا می کنند که دیگر نمی توانند بدود. استعداد ارثی است. علائم با افزایش سن ظاهر می شود. به گفته انجمن آنژیولوژی آلمان، حدود ده درصد از آلمانی‌ها بین سنین 55 تا 65 سال از انسداد شریانی در ناحیه لگن و پا رنج می‌برند.

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *