علت خستگی بعد از خواب چیست؟


آیا احساس خستگی و خستگی می کنید؟ بیشتر اوقات، این فقط یک سیگنال از بدن شما است که به استراحت نیاز دارد. فقط در صورتی که خستگی به طور دائم بر عملکرد شما تأثیر می گذارد، باید نگاه دقیق تری داشته باشید. علت اصلی خستگی مداوم، کمبود خواب، فعالیت فیزیکی و ذهنی و کار زیاد است. اما بیماری ها و داروها نیز می توانند شما را به طور مزمن خسته کنند. در مورد علل خستگی و کارهایی که می توانید در مورد آن انجام دهید بیشتر بخوانید.


خستگی چیست؟

اساساً وضعیت طبیعی بدن که نشان دهنده نیاز به استراحت است. خستگی مداوم همچنین می تواند نشانه یک اختلال یا بیماری باشد. اغلب با بی حالی، بی حوصلگی و کاهش عملکرد فیزیکی/روانی همراه است. علل: به عنوان مثال کمبود مزمن خواب، کمبود ورزش، غذاهای چرب، پرکالری، اضافه وزن، سوء تغذیه، کمبود مایعات، استرس / فرسودگی شغلی، بی حوصلگی، اتاق های با تهویه ضعیف، سموم و آلاینده های موجود در محیط، بیماری های مختلف (مانند عفونت). ، آپنه خواب، کم کاری تیروئید، دیابت شیرین، سرطان، افسردگی، آریتمی قلبی، میگرن)، دارو، الکل. چه زمانی به دکتر؟ برای خستگی بی دلیل یا طولانی مدت. برای اختلال عملکرد فیزیکی / ذهنی مرتبط با خستگی. با علائم اضافی مانند تعریق شبانه، غشاهای مخاطی خشک، خون در مدفوع، تورم غدد لنفاوی، تشنگی شدید. وقتی خستگی را نمی توان با خواب، استراحت و ورزش در هوای تازه برطرف کرد. معاینات: معاینه فیزیکی، آزمایش خون، احتمالاً معاینه در آزمایشگاه خواب با الکتروانسفالوگرافی (EEG)، الکتروکاردیوگرافی (ECG)، معاینات گوارشی و غیره. درمان: بسته به علت، به عنوان مثال. ب- تغییرات رژیم غذایی، درمان بیماری‌های زمینه‌ای (مانند دارو برای کمبود آهن یا کم‌کاری تیروئید، ماسک تنفسی، آتل بایت یا اصلاح جراحی برای آپنه خواب)، رفتار درمانی و ورزش منظم برای بیماری‌های روانی. کارهایی که خودتان می توانید انجام دهید: در صورت امکان مطابق با ساعت درونی خود زندگی کنید، چرت های کوتاه در طول روز (چرت زدن با قدرت)، متعادل، غنی از ویتامین، رژیم غذایی کم چرب، نوشیدن کافی (آب، چای و غیره)، در صورت امکان نه الکل یا نیکوتین، ورزش و ورزش منظم، دوش آب سرد / دوش کنتراست، کاهش استرس، تمرینات تمدد اعصاب.


خستگی

 شرح خستگی به خودی خود بیماری نیست. بلکه یک سیگنال طبیعی از بدن است که نیاز به استراحت و استراحت دارد (مثلاً به دلیل کمبود خواب حاد) یا کمبود مواد مغذی خاصی دارد. اگر فردی مدام خسته و خسته باشد و حتی در طول روز تمایل به تکان دادن سر داشته باشد، متفاوت است. سپس اغلب بی حالی، بی حالی و کاهش عملکرد فیزیکی و/یا ذهنی وجود دارد. همه اینها نشانه هایی هستند که نشان می دهد چیزی اشتباه است.


خستگی و خواب کمبود

خواب اغلب دلیل خستگی است. اما واقعاً یک فرد چقدر به خواب نیاز دارد؟ این از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است – برخی افراد معمولاً خواب‌آلود به دنیا می‌آیند، برخی دیگر معمولاً با خواب کمتری زندگی می‌کنند.

سن نیز نقش دارد: نوزادان در سه ماه اول زندگی به طور متوسط ​​17 ساعت از 24 ساعت می خوابند. این میانگین زمان خواب در پایان سال اول زندگی به حدود 14 ساعت کاهش می یابد. به طور متوسط، کودکان دو ساله به حدود 13 ساعت و کودکان چهار ساله به حدود 12 ساعت خواب نیاز دارند. در سن 6 سالگی، کودکان معمولاً می توانند با 11 ساعت خواب به سر ببرند. بزرگسالان برای داشتن تناسب اندام در روز بعد نیازی به خواب طولانی ندارند: افراد 40 ساله معمولاً حدود هفت ساعت در شب می خوابند. نیاز به خواب به طور کلی با افزایش سن کاهش می یابد. برای یک فرد سالم 80 ساله، معمولاً حدود شش ساعت خواب شبانه کافی است. اما همانطور که ذکر شد – اینها همه فقط دستورالعمل هستند. هر کس نیاز شخصی خود را به خواب دارد.


علل عمومی کم خوابی مزمن

دیر به رختخواب رفتن، زود بیدار شدن، زندگی بر خلاف چرخه طبیعی خواب و بیداری فقدان ورزش: اگر در مدت زمان طولانی به اندازه کافی حرکت نکنید، زودتر خسته می شوید. غذای چرب و پرکالری: بعد از یک وعده غذایی مجلل، خون بیشتری وارد اندام های گوارشی می شود. سایر نواحی مانند مغز خون کمتر و در نتیجه اکسیژن کمتری دارند – خسته می شوید. اضافه وزن رژیم‌های غذایی یا کمبود وزن: اگر بدن مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌های کافی تامین نشود، علائم کمبود ممکن است رخ دهد که به نوبه خود می‌تواند باعث خستگی شود. از دست دادن آب بدن: اگر خیلی کم بنوشید، خون چسبناک می شود و فقط می تواند به آرامی گردش کند. به این ترتیب مغز نیز با تاخیر اکسیژن رسانی می شود. پس به اندازه کافی بنوشید. برای بزرگسالان دو لیتر مایع در روز (در دمای متوسط) توصیه می شود. استرس در محل کار یا زندگی روزمره، فرسودگی شغلی و زیرچالش مداوم (خستگی، بی حوصلگی) شما را خسته می کند. اتاق های تهویه ضعیف و هوای خشک سموم و آلاینده های موجود در هوا (محل کار، محل زندگی)

تشک رویال

رضوانه نومیری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.