خواب چگونه اتفاق می افتد؟

4 1


خواب بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل می دهد. میزان خواب مورد نیاز هر فرد متفاوت است و نمی توان به طور کلی پاسخ داد. شش ساعت برای برخی کافی است، برای برخی دیگر کافی نیست. اما یک چیز واضح است: شما نمی توانید بدون خواب انجام دهید. زیرا نه تنها برای ریکاوری جسمانی، بلکه برای یادگیری نیز لازم است. برداشت ها و اطلاعات جمع آوری شده در طول روز در مغز در شب پردازش می شود. اینگونه است که خواب به سلامت و تندرستی کمک می کند.

3

انواع خواب


اتفاقی که هنگام خواب در بدن ما می افتد نیز تا حد زیادی به این بستگی دارد که در چه مرحله ای از خواب هستیم. محققان خواب با استفاده از اندازه گیری فعالیت مغز، حرکات چشم و تنش عضلانی، چهار مرحله خواب را تعیین کرده اند که هر فرد در یک توالی خاص و تکراری هنگام خواب آن را طی می کند.

به خواب رفتن: مرحله اول خواب انتقال از بیداری به خواب را توصیف می کند و نوعی “چرت زدن” است. این فقط یک خواب سطحی است.

خواب سبک: مرحله دوم خواب  خواب پایدار نامیده می شود. به طور خلاصه این دو مرحله خواب را «خواب سبک» می نامند، زیرا خواب در این فازها همچنان به راحتی مختل می شود.

 خواب عمیق: با مرحله سوم خواب  به خواب عمیق می رویم. ماهیچه ها شل می شوند و ضربان قلب کاهش می یابد.

خواب رویایی: در نهایت مرحله چهارم که به اصطلاح خواب REM نامیده می شود از حرکات سریع و تند چشم فرد خوابیده (حرکت سریع چشم) نامگذاری شده است. خواب REM با سه مرحله اول خواب تفاوت دارد زیرا رویاهای واضحی دارد اگرچه رویاها می توانند در سایر مراحل خواب نیز رخ دهند. سیر این چهار مرحله خواب را چرخه خواب می نامند.

2

چه چیزی چرخه خواب سالم را مشخص می کند؟


یک چرخه خواب سالم با یک توالی مشخص مشخص می شود: یک مرحله کوتاه از به خواب رفتن با خواب پایدار و خواب عمیق به دنبال دارد. از خواب عمیق، از طریق خواب پایدار به خواب برمی‌گردید، که هر بار یک چرخه کامل می‌شود. مرحله اول خواب در بزرگسالان بین 60 تا 90 دقیقه پس از به خواب رفتن رخ می دهد. در طول خواب، طول فازهای خواب افزایش می یابد در حالی که طول فازهای خواب عمیق کاهش می یابد. افراد سالم هر شب چهار تا هفت چرخه خواب را پشت سر می گذارند. مدت زمان یک چرخه خواب حدود 90 تا 110 دقیقه است. حتی در افراد سالم، خواب با دوره‌های کوتاه بیداری قطع می‌شود، که معمولاً آن را بیداری نمی‌دانیم.

چه عواملی بر چرخه خواب و بیداری تأثیر می گذارد؟


ما معمولا زمانی که خسته هستیم به خواب می رویم. اما این به این سادگی نیست، زیرا طیف وسیعی از عوامل به طور ناخودآگاه خواب ما را تنظیم می کنند. این عوامل عبارتند از، به عنوان مثال، “ساعت داخلی” ما و به اصطلاح فشار خواب – یعنی اینکه چقدر احساس خستگی می کنیم. هر دو مکانیسم تنظیمی تأثیر قابل توجهی بر چرخه خواب و بیداری ما دارند.

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *