تاثیر بی خوابی و کافئین

iCoff.ee قهوه و بی خوابی


قهوه و سایر منابع کافئین در دفاتر آلمانی، دستگاه قهوه ساز از دیرباز یکی از مهم ترین اقلام موجودی ساختمان بوده است. ضربه انرژی که چندین بار در روز مصرف می شود، توجه و هوشیاری لازم را در ساعات کاری تضمین می کند. اما کافئین چه اثرات فیزیکی دیگری دارد؟ هر یک از ما منبع کافئین شخصی خود را داریم مال شما می تواند یک اسپرسو یا یک فنجان چای سیاه باشد. به هر حال، تخمین زده می شود که 80 درصد از بزرگسالان به طور منظم کافئین مصرف می کنند. کافئین یک محرک و پرمصرف ترین دارو در جهان است. مانند تمام محرک ها، مصرف کافئین نباید بدون محدودیت یا بیش از حد باشد. من دور از این هستم که بگویم باید قهوه ساز یا بخشی از فنجان قهوه تازه آسیاب شده مورد علاقه خود را در صبح حذف کنید. در ادامه نکات و پیشنهاداتی را به شما خواهم داد تا در آینده بتوانید از مصرف کافئین در مقادیری لذت ببرید که تاثیر منفی بر فرآیندهای مهم سلامتی یا خلق و خوی شما نداشته باشد.

1727875


کافئین چگونه در بدن کار می کند؟

کافئین سیستم عصبی را تحریک می کند و همچنین بر سایر فرآیندهای بدن از جمله سیستم گردش خون، گوارش و دفع تأثیر می گذارد. احتمالاً قابل توجه ترین اثرات کافئین افزایش هوشیاری و هوشیاری است. کافئین همچنین باعث افزایش کوتاه مدت فشار خون می شود. در ادامه به شما نمونه هایی از چگونگی تأثیر کافئین بر فرآیندهای ذهنی و فیزیکی ما را نشان خواهم داد: کافئین آدنوزین را مسدود می کند. آدنوزین یک ماده شیمیایی عصبی است و در طول روز در بدن ساخته می شود. وقتی سطح آدنوزین بالا می رود، خسته و هوشیار می شوید. کافئین اساساً حضور آدنوزین را در بدن تقلید می کند و مغز را فریب می دهد تا فکر کند آدنوزین واقعی وجود ندارد. کافئین سطح دوپامین را افزایش می دهد: دوپامین یک ماده شیمیایی عصبی است که بخش هایی از مرکز لذت مغز را فعال می کند. کافئین مانند آمفتامین ها سطح دوپامین را افزایش می دهد. این هوشیاری را افزایش می دهد و همچنین ممکن است بخشی از چیزی باشد که کافئین را به یک عادت تبدیل می کند. کافئین ملاتونین را سرکوب می کند این دلیل کلیدی است که کافئین می تواند چرخه خواب و بیداری طبیعی شما را مختل کند. کافئین حتی نسبت به نور روشن تأثیر بیشتری بر سرکوب ملاتونین دارد. اثرات کافئین بلافاصله آشکار نمی شود. ممکن است 25 تا 45 دقیقه طول بکشد تا ضربه کافئین وارد شود. این اثر ساعت ها در بدن باقی می ماند. ممکن است شش تا هشت ساعت طول بکشد تا اثرات محرک کافئین به نصف کاهش یابد. به دلیل این بازه زمانی طولانی، کافئین اغلب به عنوان دلیل مشکل در به خواب رفتن دست کم گرفته می شود.

turkish coffee


چقدر کافئین برای من مناسب است؟

وقتی صحبت از مصرف روزانه کافئین می شود، مهم است که به مقدار و زمان مصرف کافئین در روز فکر کنید. همچنین مهم است که بدانید منبع کافئین در کجا پنهان شده است. چای، نوشیدنی های انرژی زا، لیموناد و شکلات نیز بخشی از حساب شخصی و روزانه کافئین شما هستند. اول از همه، باید توجه داشت که واکنش هر فردی به کافئین متفاوت است. بعضی ها حساس تر از بقیه هستند. برخی دیگر کافئین را سریعتر از دیگران متابولیزه می کنند. بسیاری قبلاً به تأثیر فازهای خواب از نظر کیفی ضعیف تر عادت کرده اند. برای بزرگسالان سالم، بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز توصیه نمی کند. افراد مبتلا به مشکلات قلبی یا فشار خون بالا باید قبل از آن با پزشک مشورت کنند.


پس 400 میلی گرم کافئین چقدر است؟

یک فنجان قهوه حدود 90 میلی گرم کافئین دارد

 یک فنجان اسپرسو حدود 80 میلی گرم کافئین دارد

یک قوطی (250 میلی لیتر) نوشیدنی انرژی زا حدود 80 میلی گرم کافئین دارد

یک فنجان چای سیاه حدود 40 میلی گرم کافئین دارد

 یک قوطی کولا حدود 25 میلی گرم کافئین دارد

اعتیاد به کافئین و بی خوابی

کافئین یک دارو است. و مانند هر داروی دیگری خطر اعتیاد وجود دارد. اعتیاد به کافئین در بین افراد مبتلا به بی خوابی و سایر اشکال کم خوابی رایج است. نیاز به کافئین شما را در یک چرخه معیوب قرار می دهد: کافئین خواب شما را مختل می کند و شما را بیشتر به کافئین وابسته می کند – خوابیدن در شب بعد را برای شما سخت تر می کند. شکستن چرخه اعتیاد به کافئین می تواند به خواب شما کمک کند و در طول روز کمتر خسته و تمرکز بیشتری داشته باشید.

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *