از شر قوز خلاص شوید!

نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی، به پشت خمیده، شانه های خمیده، گردن جرثقیل – احتمالاً این وضعیت برای همه ما آشنا به نظر می رسد، درست است؟ اما اگر دیگر نتوانید حالت مستقیم خود را حفظ کنید چه؟ هایپرکیفوز، که بیشتر به عنوان قوز و قوز بیوه شناخته می شود، اغلب نه تنها باعث مشکلات جسمی بلکه روانی نیز می شود. اما اکنون می توانید فوراً اقدام کنید و در برابر قوز و درد خود اقدام مؤثری انجام دهید. ما بهترین تمرینات را برای شما گردآوری کرده ایم که می توانید به راحتی در خانه انجام دهید.

1. هایپرکیفوز – مروری کوتاه


ابتدا می خواهیم اطلاعات اولیه ای در مورد شکل طبیعی ستون فقرات و تعریف دقیق کمر گرد به شما بدهیم.


1.1 ساختار ستون فقرات بیایید ابتدا به ستون فقرات خود نگاه کنیم: از 24 مهره استخوانی آزاد تشکیل شده است. این مهره ها به هفت مهره گردنی، دوازده مهره سینه ای و پنج مهره کمری تقسیم می شوند. مهره‌های دو بخش پایینی ستون فقرات، استخوان خاجی و دنبالچه، با هم ترکیب شده‌اند. اگر از پهلو به ستون فقرات نگاه کنید، شکل آن شبیه یک S دوتایی است. در ناحیه ستون فقرات گردنی (نفقه گردنی) و ستون فقرات کمری (کمری) به سمت جلو خمیده می شود، به این حالت لوردوز می گویند. قوس عقبی ستون فقرات قفسه سینه (نخاع سینه ای) کیفوز است. اگر دقت کنید می بینید که استخوان خاجی نیز به سمت بیرون خمیده است، یعنی کیفوز هم دارد.


دیسک های بین مهره ای مانند یک بافر بین بدنه های مهره ای عمل می کنند. ما در مجموع 23 عدد از آنها داریم که ضربه های بالشتکی و در نتیجه از ستون فقرات ما محافظت می کنند. برای اینکه آنها بتوانند این کار را انجام دهند، نیاز به ورزش منظم برای دریافت مواد مغذی تازه دارند. دیسک های بین مهره ای با خون تامین نمی شوند.

1.2 در حال حاضر هایپرکیفوز به چه معناست؟


اول مهمترین چیز: هایپرکیفوز اغلب دلیل پزشکی «سخت» ندارد، اما ریشه در عضلات و فاسیای ما دارد. با توجه به زندگی روزمره ما، که حرکات بسیار کم و یک طرفه را ارائه می دهد، آنها بیش از حد کشیده می شوند. این باعث وضعیت بد پشت می شود. اما شما می توانید بلافاصله با استفاده از تمرینات ما کاری در مورد آن انجام دهید. با این حال، لطفاً از قبل با پزشک خود توضیح دهید که آیا آنها برای نوع قوز شما مناسب هستند یا خیر. آیا به تعریف دقیق علاقه دارید؟ در اینجا ما یک نمای کلی از شرایط برای شما ایجاد کرده ایم: کیفوز (انحنای بیرونی ستون فقرات فوقانی) در ستون فقرات قفسه سینه طبیعی است و بخشی از شکل طبیعی ستون فقرات است. با این حال، اگر انحنا به حدی افزایش یابد که دیگر در محدوده طبیعی نباشد، به آن هایپرکیفوزیس، قوز محاوره ای گفته می شود. اما در بیشتر موارد دو اصطلاح کیفوز و هایپرکیفوز به صورت مترادف به کار می روند و در هر دو مورد به معنای تغییر پاتولوژیک در قسمت فوقانی کمر است. این تغییر را می توان با نگاه کردن به ستون فقرات از پهلو مشاهده کرد. قسمت بالایی پشت به سمت خارج منحنی می شود، از این رو اصطلاح پشت گرد است. اصطلاح دیگر قوز قوز بیوه است. این اصطلاح بیشتر زمانی استفاده می شود که کمانش با پوکی استخوان همراه باشد. از آنجایی که زنان مسن اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند، این اصطلاح به وجود آمد. در مورد پوکی استخوان، توده استخوانی کاهش می یابد و استخوان ها شکننده می شوند. این می تواند منجر به تغییراتی در اسکلت و در نتیجه گرد شدن پشت شود. شما می توانید در مقاله بزرگ دایره المعارف درد ما در مورد پوکی استخوان درباره این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید. هایپرکیفوز را می توان با توجه به شکل آن تشخیص داد: یا قوسی است، یعنی گردتر است، یا زاویه حاد است. در این حالت، ستون فقرات یک پیچ خوردگی شدید ایجاد می کند. هایپرکیفوز از زاویه 40 درجه رخ می دهد.

2. علائم قوز و خودآزمایی

هایپرکیفوز (کیفوز) اغلب باعث مشکلات فیزیکی می شود. در عین حال، اگر بیماران از نقص بصری قوز رنج ببرند، اغلب نشان دهنده بار عاطفی عظیمی برای بیماران است. در موارد شدید، این می تواند منجر به مشکلات روانی جدی مانند افسردگی شود.

2.1 علائم معمولی


به غیر از اختلالات روانی، علائم زیر نشان دهنده هایپرکیفوزیس است:

کمر درد، دردی که به بازوها و پاها می رسد بی حسی در بازوها و پاها، بی حسی در باسن، شانه های بیرون زده، شانه های کشیده به جلو و بالا، تنش در گردن، از دست دادن قد اصلی، تنگی نفس نیز مرد مسن در نمای کناری با شانه های افتاده و پشت شده) تغییر شکل قسمت بالایی بدن اگر این علائم بسیار واضح باشند، علائم زیر نیز ممکن است رخ دهد: حالت ایستاده دیگر امکان پذیر نیست. آزادی حرکت محدود شده است. اندام های داخلی دیگر فضای کافی ندارند. به دلیل حجم محدود قفسه سینه، ریه ها دیگر نمی توانند به طور کامل منبسط شوند. این منجر به مشکلات تنفسی می شود. عملکرد ریه اغلب به ویژه در بیماران مسن بدتر می شود. مشکلات گوارشی نیز ممکن است. از آنجایی که اندام های شکم منقبض شده اند و احتمالاً حتی موقعیت خود را تغییر می دهند، مشکلات قلبی عروقی ممکن است رخ دهد.

3. علل قوز پشت


اگر کیفوز از بدو تولد وجود داشته باشد، پزشکان از کیفوز مادرزادی صحبت می کنند. قوز اغلب در طول زندگی ایجاد می شود، بسیاری از افراد مبتلا بالای 60 سال سن دارند. علاوه بر این، پزشکان بین کیفوز عملکردی و ثابت تمایز قائل می شوند. کیفوز عملکردی ناشی از وضعیت نامناسب بدن است. گاهی اوقات سایر نواحی ستون فقرات خمیده یا پیچ خورده است که باعث انحنای ستون فقرات قفسه سینه می شود. اغلب به دلایل عضلانی و صورت، یعنی به دلیل تنش بیش از حد نیز ایجاد می شود. با این نوع کمر خمیده، بیمار همچنان می تواند به طور کامل بنشیند. بنابراین، هایپرکیفوز قابل اصلاح است. تمرینات ما نیز می تواند در این امر به شما کمک کند. با استفاده منظم، می توانید انحنای خود را متوقف کنید، در بهترین حالت حتی آن را بهبود بخشید. با این حال، این همیشه کار نمی کند. شما هنوز هم می توانید از شر درد خود خلاص شوید. وضعیت کیفوز ثابت متفاوت است. همانطور که از نام آن پیداست، این یک تغییر شکل ثابت ستون فقرات است. تغییرات استخوانی باعث می شود که دیگر قابل ترمیم نباشد. اما اگر شما هم از درد رنج می برید، می توانید کاری برای رفع آن انجام دهید. تمرینات ما را به طور خاص برای کمر گرد خود امتحان کنید.

تشک رویال

رضوانه نومیری
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.