کم خوابی چگونه بر هضم ما تأثیر می گذارد؟


شب‌هایی هست که می‌توانی هر کاری بخواهی انجام دهی، اما نمی‌توانی به خواب بروی. و استرس و عصبانیت ناشی از آن فقط اوضاع را بدتر می کند. اگر سومین شب متوالی است، امیدوارید که در نهایت از خستگی محض به خواب بروید. بی خوابی می تواند به مرور زمان بر بدن تاثیر بگذارد. سیستم ایمنی ضعیف می‌شود، عملکرد ما کاهش می‌یابد، سردرد رخ می‌دهد و استرس سریع‌تر ما را آشفته می‌کند. اما یک عضو بسیار مهم نیز از کمبود خواب رنج می برد: روده های ما. در این وبلاگ می توانید دریابید که کمبود خواب چگونه بر روده ها تأثیر می گذارد.

خوابی و گوارش


هنگام خواب چه اتفاقی برای بدن ما می افتد؟

 شب های بی خوابی غیر معمول نیست. دلایل زیادی برای این وجود دارد، اما یک چیز واضح است، روده ها نیز می توانند خواب را از ما سلب کنند. هنگامی که از بی خوابی رنج می برید، مهم است که بدانید چه چیزی باعث این مشکل شده است. بدن انسان تحت یک ریتم 24 ساعته است که خواب و بیداری را تنظیم می کند. در اصطلاح فنی، این روش به عنوان ریتم شبانه روزی نیز شناخته می شود. دیر یا زود چشمان همه به مرور زمان بسته می شود، زیرا زنده ماندن بدون خواب غیرقابل تصور است. اکثر فرآیندهای بدن بر اساس این ریتم است. سلول های عصبی در مغز به عصب بینایی متصل هستند. بین روشنایی و تاریکی تمایز گذاشته می شود و یک سری واکنش های بعدی ایجاد می شود. یکی از مهمترین آنها تحریک تولید هورمون خواب ملاتونین توسط غده صنوبری است که در تاریکی تحریک می شود. ملاتونین ما را خسته می کند. در طول خواب، دمای بدن ما اندکی کاهش می یابد و بدن در فرآیندهای متفاوتی نسبت به روز کار می کند. فرآیند به خواب رفتن بین 5 تا 30 دقیقه طول می کشد تا اینکه مغز موادی را در عرض چند ثانیه آزاد می کند که هوشیاری را خاموش می کند. در طول خواب ما مراحل مختلفی را طی می کنیم که با استفاده از امواج مغزی مختلف قابل اندازه گیری است. بین فازهای (حرکت غیر سریع چشم) و (حرکت سریع چشم) تمایز قائل شد. خواب 80 درصد خواب ما را تشکیل می دهد و شامل مراحل خواب سبک و عمیق است که خواب عمیق ترمیم کننده ترین آنهاست. برای مثال راه رفتن در خواب در مرحله خواب اتفاق می افتد. فازها نسبت کمتری 20 درصد را اشغال می کنند. در طول خواب ، بدن به بیداری بسیار نزدیک است. بدن فعال است و فشار خون، نبض و تنفس نوسانات کوتاه مدت را نشان می دهد. چشم ها خیلی سریع زیر پلک ها حرکت می کنند. در نیمه اول شب، نتایج روزانه پردازش می شود، ارتباطات جدید در مغز ایجاد می شود و اطلاعات غیر مهم حذف می شوند تا حافظه برای روز بعد دوباره آزاد شود. ما اغلب در نیمه دوم شب رویاهای غیر واقعی می بینیم.


چرا خواب بسیار مهم است؟ کمبود خواب چگونه بر هضم ما تأثیر می گذارد؟

مراحلی که قبلاً توضیح داده شد برای رفاه ما و بازسازی کافی از زندگی روزمره بسیار مهم هستند. در حالی که ما می خوابیم، کارهای پاکسازی و تعمیر مهمی در بدن ما انجام می شود. در طول شب، سلول های عصبی نیز با رهایی از بار زندگی روزمره، بازسازی می شوند. آنها تجربیات را مرتب می کنند، سیناپس های جدید را می بندند و اطلاعات قدیمی را ادغام می کنند. بدون این فرآیندها نمی توان بهزیستی ذهنی و جسمی و عملکرد روزانه را تضمین کرد. 7 تا 9 ساعت برای خواب بهینه توصیه می شود، زیرا خواب کمتر از 6 ساعت بیشتر بزرگسالان را تحریک پذیر، بدخلق و نامتعادل می کند. نوزادان به 17 ساعت خواب در روز نیاز دارند – بنابراین حتی بیشتر. هشت تا ده ساعت برای نوجوانانی که در مرحله رشد هستند توصیه می شود. نیاز افراد به خواب ممکن است بسیار متفاوت باشد، اما مهمترین چیز کیفیت خواب است.

خوابی


با کم خوابی چه اتفاقی می افتد؟

 نه تنها با کمبود خواب می توان خلق و خو را به شدت کاهش داد. هر کسی که اغلب کم می‌خوابد، معمولاً در سایر زمینه‌های زندگی نیز متوجه این موضوع می‌شود. به عنوان مثال، کمبود خواب می تواند منجر به تمرکز ضعیف شود، زیرا کمبود خواب، از جمله موارد دیگر، فعالیت مناطق خاصی از مغز را که توجه را کنترل می کنند، کاهش می دهد. از سوی دیگر، افزایش گرسنگی پس از یک شب با خواب بسیار کم گزارش می شود، زیرا کمبود خواب بر هورمون هایی که اشتها و متابولیسم انرژی ما را تنظیم می کنند نیز تأثیر می گذارد. به نظر می رسد به ویژه غذاهای پرچرب برای کسانی که استراحت کافی ندارند جذابیت جادویی دارند. کمبود خواب مزمن نیز می تواند منجر به افزایش وزن شود. اما هورمون های استرس نیز پس از یک شب کوتاه افزایش می یابد. اینها شامل نوراپی نفرین و کورتیزول است که نقش مهمی در پاسخ به استرس دارند. آنها فشار خون و قند خون و همچنین ضربان قلب را افزایش می دهند. خواب کم و کم نیز سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف می کند و خطر ابتلا به عفونت ها را افزایش می دهد. تنها پس از یک شب کوتاه، فعالیت برخی از سلول های ایمنی را می توان کاهش داد. علاوه بر این، سطح اینترلوکین-6 می تواند نامتعادل شود. برای یک سیستم ایمنی کارآمد مهم است که این متعادل باشد. خواب کم همچنین می تواند منجر به ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا یا حتی افسردگی شود.


چرا کم خوابی بر هضم غذا تأثیر می گذارد؟

ارتباط نزدیکی بین روده و مغز وجود دارد – به اصطلاح محور روده-مغز. این همچنین در تعامل پویا بین هضم و خواب منعکس می شود. مطالعات نشان می دهد که اختلالات گوارشی مانند ورم معده (التهاب پوشش معده)، یبوست یا بیماری ریفلاکس معده می تواند منجر به مشکلات خواب شود. از سوی دیگر، همچنین نشان داده شد که اختلالات خواب یا بد خوابی می تواند تأثیر منفی بر هضم ما داشته باشد. و در نتیجه می تواند منجر به یبوست و همچنین اسهال و احساس ناراحتی فشار در شکم شود. ترکیب باکتری های روده نیز با اختلال در چرخه خواب و بیداری تغییر می کند. این می تواند واکنش های استرسی را تحریک کند، که به نوبه خود می تواند مانع روده و سیستم ایمنی بدن را مختل کند. مطالعات علمی نشان می دهد که اگر به طور مکرر در معرض استرس شدید قرار بگیرید، التهاب می تواند به سلول های سطحی روده سرایت کند، به همین دلیل است که بسیاری از افراد به استرس و کمبود خواب با اسهال واکنش نشان می دهند.

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *