چه چیزی باعث کم خوابی در شب می شود؟

3 1


چرا خواب سالم اینقدر مهم است؟ زندگی ما از یک ساعت درونی پیروی می کند. بستگی به تناوب روز و شب دارد. عملکردهای بدن و رفاه روانی با این ریتم روزانه سازگار است. این امر دمای بدن یا ترشح هورمون ها را کنترل می کند. عملکرد حافظه نیز تا حد زیادی به خواب خوب شبانه بستگی دارد. از نظر پزشکی، کم خوابی نیز تحت عنوان بی خوابی خلاصه می شود. افراد مبتلا در به خواب رفتن مشکل دارند یا چندین بار در طول شب از خواب بیدار می شوند و سپس دوباره مشکل به خواب رفتن دارند. دلیل اینکه افراد مسن بیشتر از بی خوابی شکایت می کنند این است که بعد از 40 سالگی خواب ما سبک تر می شود. به طور کلی، زنان بیشتر از بی خوابی و کمبود خواب آرام رنج می برند. میزان خواب مورد نیاز هر فرد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این حال، اگر به اندازه دلخواه خود نخوابید، در درازمدت با خطر ابتلا به بیماری ها و چاقی مواجه می شوید. علاوه بر ترشح هورمون هایی که مسئول اشتهای ما هستند، خواب کم بر متابولیسم کربوهیدرات ها نیز تأثیر می گذارد. در عین حال، اختلالات خواب به وضوح با افزایش سطح هورمون های استرس، آریتمی های قلبی و فشار خون بالا مرتبط است. این نیز خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. حتی وقتی به اندازه کافی نمی خوابیم، سیستم ایمنی بدن ما به خطر می افتد. مهمتر از همه، فعالیت سلول های کشنده طبیعی آسیب می بیند.

22

در اینجا 7 شایع ترین علت بی خوابی آورده شده است:


1. از ریتم خارج شده اید اغلب ما سیگنال های بدن خود را نادیده می گیریم.

 سعی می کنیم با نوشیدنی های محرک مانند چای و قهوه خستگی را در طول روز از بین ببریم. عصرها و شب ها خیلی طولانی کار می کنیم یا اغلب جلوی تلویزیون سر تکان می دهیم. ما احساس خستگی می کنیم و در عین حال بیش از حد هیجان زده هستیم و نمی توانیم استراحت کنیم. بیوریتم‌های انسانی حتی تحت تأثیر نوبت کاری و سفرهای مداوم قرار می‌گیرند. در اینجا خطرات سلامتی به شدت افزایش می یابد.


2. استرس زندگی روزمره شما را رها نمی کند

فشار زمان در محل کار، تعادل کار و زندگی با کودک، تضاد با شریک زندگی شما و استرس خصوصی آخر هفته – خاموش کردن در چنین مراحل استرس زا به ویژه دشوار است. صبح، آخرین فکر عصر، اولین فکر است. اگر اجازه دهید زندگی روزمره تا شب بر شما مسلط شود، خواب کمتری خواهید داشت یا در بدترین حالت، اصلاً نمی‌خوابید. در اینجا z. ب. آرام سازی پیشرونده عضلانی و تمرینات اتوژنیک در شب کمک می کند تا راحت تر خواب آرام پیدا کنید. توصیه مادربزرگ برای نوشیدن شیر گرم با عسل نیز می تواند شما را خسته کند. در اینجا می توانید نکات بیشتری در مورد چگونگی غلبه بر استرس بیابید.


3. ترس شما را سنگین می کند کنترل علل ذهنی بسیار پیچیده تر از استرس روزمره “معمولی” است. حتی انتظارات غیر واقعی در مورد الگوهای خواب می تواند به اضطراب تبدیل شود. ترس از ساعات بی خوابی بیشتر، بیقراری درونی را افزایش می دهد. بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های روانی ب. افسردگی، نه تنها سخت‌تر به خواب می‌روند، بلکه خواب آنها نیز عمیق نیست. برعکس، مطالعات نشان می دهد که اختلالات خواب طولانی مدت می تواند منجر به افسردگی شود. اگر ترس های شدید یا حتی حملات پانیک باعث می شود نتوانید بخوابید، افراد مبتلا می توانند به خواب درمانگران باتجربه یا پزشک خود مراجعه کنند.

44


4. بدون کمک واقعی: الکل و مواد مخدر یک یا دو آبجو و به خواب رفتن خیلی راحت تر است؟ احتمالاً بسیاری از شما با این اثر الکل آشنا هستید. اما آنچه در نگاه اول قابل توجه نیست: کیفیت خواب به شدت از الکل رنج می برد. درست است که سریعتر به خواب می روید، اما با الکل کمتر خواب می بینید و مغز به سختی بهبود می یابد. عواقب آن می تواند مشکلات تمرکز و مشکلات حافظه باشد. چرخه خواب و بیداری نیز به طور قابل توجهی تحت تأثیر برخی داروها قرار دارد (به درج بسته توجه کنید). آنها می توانند یک اثر تحریک کننده در طول شب داشته باشند. حتی قرص های خواب آور مخصوص نیز می توانند بی خوابی را افزایش دهند. بنابراین آنها باید به صورت هدفمند و پس از مشورت با پزشک برای مدت کوتاهی مصرف شوند.


5. یک تخت نامطلوب درست می کنید نحوه دراز کشیدن شما چگونه رختخواب خود را مرتب می کنید – این ضرب المثل قدیمی البته می تواند کاملاً در وضعیت خواب ما به کار رود. شرایط محیطی مانند سر و صدا، گرما، سرما، روشنایی، هوای بد یا خشک، خواب ما را – گاه ناخودآگاه – از بین می برد. اما کیفیت تخت، قاب چوبی، تشک، پتو و بالش و همچنین ملحفه نیز تاثیر تعیین کننده ای بر خواب شبانه ما دارند.


6. شما به درستی نفس نمی کشید از دیگر دلایل اختلالات خواب می توان به انسداد تنفس بینی به دلیل عفونت، آلرژی یا سینوزیت مزمن اشاره کرد. قهوه یا سیگار کشیدن نیز باعث تورم غشاهای مخاطی در شب می شود. به همین ترتیب تنفس دشوارتر است و بدن نمی تواند به طور مطلوب بهبود یابد. اختلال تنفسی در بین علل فیزیکی جایگاه ویژه ای دارد. به عنوان مثال، آپنه ممکن است. سندرم آپنه خواب به مکث های تنفسی شبانه اشاره دارد که می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد.


7. پاهایی که نمی توانند استراحت کنند بیماران مبتلا به سندرم پای بیقرار هنگام به خواب رفتن و در هنگام خواب، بی قراری طاقت فرسایی را در پاهای خود تجربه می کنند. افراد مبتلا هنگام بیدار شدن در رختخواب در شب احساس سوزن سوزن شدن، سوزش یا کشیدن در پاهای خود می کنند. علل دقیق این بیماری هنوز مشخص نشده است، اما در صورت لزوم می توان علائم را به خوبی با دارو درمان کرد. سندرم پای بیقرار نیز ممکن است در دوران بارداری رخ دهد. بنابراین می بینید: مراقبت از خواب آرام و سالم چیزی جز یک موضوع جانبی است. تغییرات کوچک اغلب می تواند تفاوت زیادی در کیفیت خواب ایجاد کند. لطفا خوب بخوابید!

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *