نکاتی برای خواب سالم در دوران پیری


افراد مسن اغلب به طور نامتناسبی از اختلالات خواب رنج می برند. از آنجایی که اغلب مشکلات سلامتی دیگری هم وجود دارد، مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی یا دیابت، مشکلات خواب اغلب بی ضرر و نادیده گرفته می شوند. با این حال، اختلال خواب مداوم می تواند این بیماری ها را تشدید کند و از دست دادن عملکرد بدنی را تسریع کند. بنابراین اختلالات خواب باید جدی گرفته شود.

سالم


چه چیزی می تواند خواب افراد مسن را مختل کند

عوامل زیادی می توانند بر خواب تأثیر بگذارند و چرخه خواب و بیداری را در سنین بالا تغییر دهند. به عنوان مثال، کاهش بینایی، بیماری های چشمی و کاهش تحرک به این معنی است که افراد مسن کمتر به بیرون از خانه می روند. با این حال، نور روز یکی از مهم ترین ساعت ها برای چرخه خواب و بیداری است. مطالعات همچنین نشان می دهد که گذراندن زمان بسیار کم در نور روز کیفیت خواب را کاهش می دهد.
فقدان ورزش بدنی و فقدان فعالیت ذهنی نیز اغلب در اختلالات خواب نقش دارند. علاوه بر این، شکایات و بیماری‌های مختلف می‌تواند خواب افراد مسن را مختل کند، مانند شب ادراری، مشکلات معده، دیابت، بیماری‌های قلبی و ریوی، زوال عقل و دردهای مزمن (مثلاً در نتیجه آرتروز). آنها می توانند به خواب رفتن و خواب ماندن سخت تر شوند و کیفیت خواب را بدتر کنند. همین امر در مورد عوامل روانی نیز صدق می کند: تنهایی، غرق شدن یا غرق شدن، ترس از بیماری و مرگ و سایر استرس های روانی به معنای واقعی کلمه خواب را از شما سلب می کند. اگر نگرانی‌های کوچک و بزرگ را با خود به رختخواب ببرید، گردش شبانه افکار به آرامشی که برای خواب مساعد است منجر نمی‌شود.


اختلالات خواب خاص در سنین بالا

بسیاری از افراد مسن نیز از اختلالات خواب رنج می برند که می تواند با افزایش سن بدتر شود. آپنه خواب زمانی است که در طول خواب نفس خود را متوقف می کنید. علت معمولاً باریک شدن راه های هوایی فوقانی (آپنه انسدادی) است. خطر آپنه خواب در مردان و با افزایش سن بیشتر می شود. سایر عوامل خطر برای آپنه خواب عبارتند از خروپف، اضافه وزن و خواب آلودگی در طول روز. آپنه خواب مرکزی کمتر شایع است. این بر اساس تنظیم تنفسی مختل در ساقه مغز است. مکث های شبانه در تنفس می تواند صدها بار در شب رخ دهد. آنها کیفیت خواب را کاهش می دهند و منجر به افزایش خواب آلودگی در طول روز می شوند. از آنجایی که مکث های تنفسی منجر به ترشح هورمون های استرس نیز می شود، خطر ابتلا به بیماری های عروقی و متابولیک افزایش می یابد.

سالمند


مشکلات خواب در افراد مسن

تحقیق در مورد علت اگر مشکلات خواب یک ماه یا بیشتر طول بکشد و با بهزیستی در طول روز تداخل داشته باشد (مثلاً به دلیل خواب آلودگی شدید)، افراد مسن باید در مورد آن با پزشک خانواده خود صحبت کنند. از این طریق می توانید بفهمید که آیا یک اختلال خواب وجود دارد که نیاز به درمان دارد یا خیر. برای انجام این کار، پزشک ابتدا با جزئیات در مورد نوع و میزان مشکلات خواب، علائم همراه (مثلاً خواب آلودگی در طول روز) و عوامل مؤثر احتمالی مانند مصرف دارو، فعالیت بدنی یا استرس روانی تحقیق می کند. در صورت لزوم، از بیمار نیز خواسته می شود تا پرسشنامه ای را برای روشن شدن اختلالات خواب پر کند.

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *