علت شب ادراری در بزرگسالان چیست؟

sleep girl


این موضوع تابو مطلق برای بزرگسالان است: هر کسی که ناخودآگاه رختخواب خود را در شب خیس می کند یا در طول روز با مثانه تحریک پذیر دست و پنجه نرم می کند، سعی می کند به هر قیمتی آن را بپوشاند. شرم، انزجار از خود و عزت نفس پایین اغلب در افراد مبتلا بسیار زیاد است و بسیاری از آنها از نظر اجتماعی گوشه گیر می شوند تا مورد خندیدن قرار نگیرند. شب ادراری آنقدرها هم که تصور می شود نادر نیست: بین 1 تا 5 درصد از بزرگسالان مبتلا هستند. ما نگاهی بسیار صریح به این می‌کنیم که مشکل شب ادراری در بزرگسالان چقدر شایع است، چه چیزی باعث آن می‌شود و مهمتر از همه، چگونه می‌توان از شب ادراری جلوگیری کرد.

33 4


شب ادراری شبانه: شب ادراری


پزشکان شب ادراری شب ادراری را شب ادراری کنترل نشده در بزرگسالان و کودکان در شب می نامند. یک معیار مهم منظم بودن است: یک بار یک بار نیست، اما اگر رختخواب در شب چندین بار در ماه خیس شود، به این حالت شب ادراری می گویند. بر اساس آخرین یافته ها، بین 1 تا 5 درصد بزرگسالان به این مشکل مبتلا هستند. نه تنها افراد مسن از شب ادراری رنج می برند. برخلاف تصور رایج، زنان فقط اندکی بیشتر در معرض ابتلا هستند. WHO شب ادراری را به عنوان یک تصویر بالینی به رسمیت می شناسد، به این معنی که برای افراد مبتلا: وسایل کمکی برای تخت و تشک و همچنین داروهایی که پس از تشخیص پزشکی تجویز می شوند باید توسط شرکت های بیمه سلامت پوشش داده شوند. علاوه بر این، طبقه بندی به عنوان یک تصویر بالینی نیز روشن می کند: این تقصیر شما نیست که خود را در شب خیس کرده اید. از کمک گرفتن برای بیماری های خود خجالت نکشید. مهم: شب ادراری، به عنوان یک بیماری در درجه اول روان تنی، باید از بی اختیاری ادرار افتراق داده شود، که عمدتاً در زنان باردار یا زنان مسن به دلیل شل شدن عضلات کف لگن ایجاد می شود و سپس معمولاً در طول روز با استرس هایی مانند خندیدن، دویدن یا بلند کردن اجسام سنگین رخ می دهد.


یک شب خیس شدن


شب ادراری در بزرگسالان اغلب به طور غیر منتظره و ناگهانی رخ می دهد. هرکسی که آن را تجربه می کند بسیار ناآرام است: از این گذشته، یادگیری کنترل عضلات مثانه یک مرحله رشدی مهم است و از دست دادن این کنترل اغلب به عنوان بسیار ترسناک تجربه می شود. دلایل مختلفی برای یک بار شب ادراری وجود دارد که برخی از آنها بی ضرر هستند. آیا معمولاً برای رفتن به توالت باید شب ها مرتب از خواب بیدار شوید؟ این مشکل تولید بیش از حد ادرار، پلی اوری نامیده می شود. افراد مبتلا به طور قابل توجهی بیشتر از حد طبیعی ادرار تولید می کنند که البته منجر به میل شدید به ادرار کردن می شود. اگر خواب عمیق، استرس یا اثرات دارو به آن اضافه شود، پلی اوری می تواند منجر به شب ادراری گاه به گاه شود.

22

شب ادراری منظم


پزشکان تنها زمانی از شب ادراری صحبت می کنند که شب ادراری چندین بار در طول یک ماه رخ دهد. در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و شکایات خود را بدون شرمندگی در میان بگذارید. شب ادراری نیز یک بیماری غیر معمول در بزرگسالان است. اغلب گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد که می تواند برای مقابله با این مورد استفاده شود. البته قبل از آن شب ادراری باید از بی اختیاری استرسی ادرار افتراق داده شود. مهم ترین ویژگی متمایز، نامحسوس بودن فیزیولوژیک دستگاه ادراری، حذف عفونت مثانه و توانایی بیمار در کشش و شل کردن عضلات مثانه است. حتی هنگام سرفه، ادرار ناخواسته خارج نمی شود.

شب ادراری در طول روز: شب ادراری


شب ادراری شبانه در هنگام خواب اتفاق می افتد و معمولاً فرد بلافاصله پس از ادرار بیدار می شود. شب ادراری که به خیس شدن غیرارادی در طول روز اشاره دارد، دلایل دیگری نیز دارد. در اینجا، سطح رنج آنقدر زیاد است، مخصوصاً برای بزرگسالان که اغلب با پزشک مشورت می کنند. در برخی از بیماران، تنها چند قطره ادرار خارج می‌شود که معمولاً به دلیل فعالیت بیش از حد مثانه است: زنان به‌ویژه خود را آموزش می‌دهند که طی سال‌ها مثانه‌های خود را به‌طور غیرطبیعی تخلیه کنند، زیرا می‌ترسند در مواقع اضطراری نتوانند توالت پیدا کنند. با تخلیه مداوم مثانه پر نشده، ظرفیت خود را از دست می دهد و دائماً احساس سیری می کند. با گذشت زمان، مکانیسمی که بین پیام “کامل” و “پیام خالی” واسطه می شود، دیگر به طور قابل اعتماد کار نمی کند. با این حال، شب ادراری در طول روز اغلب بیشتر از علائم بی اختیاری استرسی ادرار است که معمولاً به دلیل ضعیف بودن کف لگن، دارو یا عوارض بعد از عمل است.

66

علل خیس شدن شبانه در بزرگسالان


علل متعددی برای شب ادراری در بزرگسالان وجود دارد. رسیدن به سن معین یا یائسگی همیشه و به طور خودکار مسئول این امر نیست و قطعاً نباید شب ادراری را به عنوان سرنوشت خود بپذیرد. در زیر به چند مورد از شایع ترین علل شب ادراری در بزرگسالان نگاه می کنیم. برای ردیابی علت شب ادراری و توقف آن در اسرع وقت، ضروری است که با پزشک مشورت کنید. کیفیت زندگی خود را برگردانید!

تشک رویال

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *