درمان بی خوابی با دارو + طب سنتی + درمان خانگی

rsz screen shot 2020 09 09 at 62735 pm

بسته به موقعیت شما، تشخیص بی خوابی و جستجوی علت آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه بدنی. اگر علت بی خوابی ناشناخته باشد، پزشک شما ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد تا علائم مشکلات پزشکی را که ممکن است با بی خوابی مرتبط باشد، جستجو کند. گاهی ممکن است آزمایش خون برای بررسی مشکلات تیروئید یا سایر شرایطی که ممکن است با بد خوابی مرتبط باشد انجام شود.

بررسی عادات خواب علاوه بر پرسیدن سوالات مربوط به خواب، پزشک ممکن است از شما بخواهد که پرسشنامه ای را برای تعیین الگوی خواب و بیداری و میزان خواب آلودگی شما در طول روز تکمیل کنید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که یک دفتر خاطرات خواب برای چند هفته نگه دارید.

مطالعه خواب. اگر علت بی خوابی شما مشخص نیست، یا نشانه هایی از اختلال خواب دیگر مانند آپنه خواب یا سندرم پای بی قرار دارید، ممکن است لازم باشد یک شب را در یک مرکز خواب بگذرانید. آزمایش‌هایی برای نظارت و ثبت انواع فعالیت‌های بدن در هنگام خواب انجام می‌شود، از جمله امواج مغزی، تنفس، ضربان قلب، حرکات چشم و حرکات بدن.

2 2

رفتار

تغییر عادات خواب و رسیدگی به مسائلی که ممکن است با بی خوابی مرتبط باشد، مانند استرس، شرایط پزشکی یا داروها، می تواند خواب آرام را برای بسیاری از افراد بازگرداند. اگر این اقدامات موثر واقع نشد، پزشک ممکن است درمان شناختی رفتاری، داروها یا هر دو را برای کمک به بهبود آرامش و خواب توصیه کند.

درمان کنترل محرک. این روش به حذف عواملی کمک می کند که ذهن شما را برای مقاومت در برابر خواب آماده می کند. برای مثال، ممکن است به شما آموزش داده شود که ساعت خواب و بیداری ثابتی را تنظیم کنید و از چرت زدن خودداری کنید، از تخت فقط برای خواب و رابطه جنسی استفاده کنید و اگر در عرض 20 دقیقه نتوانستید بخوابید اتاق خواب را ترک کنید، فقط زمانی که خوابیدید برگردید. خواب آلود.

تکنیک های آرامش بخش. آرام سازی پیشرونده عضلانی، بیوفیدبک و تمرینات تنفسی راه هایی برای کاهش اضطراب هنگام خواب هستند. تمرین این تکنیک ها می تواند به شما کمک کند تنفس، ضربان قلب، تنش عضلانی و خلق و خوی خود را کنترل کنید تا بتوانید آرام شوید.

محدودیت خواب این درمان زمان سپری کردن در رختخواب را کاهش می دهد و از چرت زدن در طول روز اجتناب می کند و باعث کم خوابی نسبی می شود که شب بعد شما را بیشتر خسته می کند. هنگامی که خواب شما بهبود یافت، زمان خواب شما به تدریج افزایش می یابد.

بیدار ماندن غیرفعال این روش درمانی برای بی خوابی آموخته شده نیز نامیده می شود، با هدف کاهش نگرانی و اضطراب در مورد توانایی به خواب رفتن با خوابیدن در رختخواب و تلاش برای بیدار ماندن به جای انتظار به خواب رفتن.

نور درمانی اگر خیلی زود به خواب می روید و سپس خیلی زود بیدار می شوید، می توانید از نور برای عقب راندن ساعت داخلی خود استفاده کنید. می‌توانید در مواقعی از سال که عصرها هوا روشن است به بیرون بروید یا می‌توانید از جعبه نور استفاده کنید. در مورد توصیه ها با پزشک خود صحبت کنید.

پزشک شما ممکن است راهبردهای دیگری را در رابطه با سبک زندگی و محیط خواب شما توصیه کند تا به شما در ایجاد عاداتی کمک کند که خواب سالم و هوشیاری در طول روز را تقویت می کند.

داروهای تجویزی

قرص‌های خواب‌آور تجویزی می‌توانند به شما کمک کنند تا بخوابید، بخوابید یا هر دو. پزشکان معمولاً استفاده از قرص‌های خواب‌آور تجویزی را برای بیش از چند هفته توصیه نمی‌کنند، اما چندین دارو برای استفاده طولانی‌مدت تأیید شده‌اند.

مثالها عبارتند از:

اسزوپیکلون (Lunesta)

Ramelteon (Rozerem)

زالپلون (سونات)

زولپیدم (Ambien، Edluar، Intermezzo، Zolpimist)

قرص‌های خواب‌آور تجویزی می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند، مانند ایجاد گیجی در طول روز و افزایش خطر افتادن، یا می‌توانند عادت‌ساز باشند، بنابراین با پزشک خود در مورد این داروها و سایر عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

6 1


داروهای خواب بدون نسخه داروهای خواب بدون نسخه حاوی آنتی هیستامین هایی هستند که می توانند باعث خواب آلودگی شوند، اما برای استفاده منظم در نظر گرفته نشده اند. قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید، زیرا آنتی هیستامین ها ممکن است عوارض جانبی مانند خواب آلودگی در طول روز، سرگیجه، گیجی، زوال شناختی و مشکل در ادرار کردن را ایجاد کنند که ممکن است در افراد مسن بدتر باشد.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

مهم نیست چه سنی دارید، بی خوابی معمولا قابل درمان است. کلید اغلب در تغییر در برنامه های روزمره شما در طول روز و زمانی که به رختخواب می روید نهفته است. این نکات ممکن است کمک کند.

نکات اساسی:

به برنامه خواب پایبند باشید. زمان خواب و بیدار شدن خود را از روز به روز ثابت نگه دارید، از جمله در تعطیلات آخر هفته.

فعال بمان. فعالیت منظم به بهبود خواب شبانه کمک می کند. حداقل چند ساعت قبل از خواب برای ورزش برنامه ریزی کنید و از فعالیت های تحریک کننده قبل از خواب اجتناب کنید.

داروهای خود را بررسی کنید. اگر داروها را به طور منظم مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا ممکن است در بی خوابی شما نقش داشته باشند یا خیر. همچنین برچسب محصولات OTC را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها حاوی کافئین یا سایر محرک ها مانند سودوافدرین هستند یا خیر.

از چرت زدن خودداری کنید یا آن را محدود کنید. چرت زدن می تواند خوابیدن در شب را سخت تر کند. اگر بدون خواب نمی توانید از پس آن بر بیایید، سعی کنید چرت زدن را بیش از 30 دقیقه محدود کنید و بعد از ساعت 3 بعد از ظهر چرت نزنید.

44

از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید یا آن را محدود کنید و از نیکوتین استفاده نکنید. همه این‌ها می‌توانند خواب را سخت‌تر کنند و اثرات آن می‌تواند چندین ساعت باقی بماند.

درد را تحمل نکن اگر یک وضعیت دردناک شما را آزار می دهد، با پزشک خود در مورد گزینه هایی برای مسکن هایی صحبت کنید که به اندازه کافی برای کنترل درد در هنگام خواب موثر هستند.

از خوردن غذاها و نوشیدنی های زیاد قبل از خواب خودداری کنید. یک میان وعده سبک خوب است و ممکن است به جلوگیری از سوزش سر دل کمک کند. قبل از خواب مایعات کمتری بنوشید تا مجبور نشوید به دفعات ادرار کنید.

هنگام خواب:

اتاق خواب خود را برای خواب راحت کنید. فقط از اتاق خواب خود برای رابطه جنسی یا خواب استفاده کنید. آن را تاریک و ساکت و در دمای راحت نگه دارید. تمام ساعت‌های اتاق خوابتان، از جمله ساعت مچی و تلفن همراهتان را مخفی کنید تا نگران نباشید که ساعت چند است.

راه هایی برای آرامش پیدا کنید. سعی کنید وقتی به رختخواب می روید، نگرانی ها و برنامه ریزی های خود را کنار بگذارید. حمام آب گرم یا ماساژ قبل از خواب می تواند به شما برای خواب کمک کند. یک مراسم آرامش بخش قبل از خواب ایجاد کنید، مانند حمام آب گرم، مطالعه، موسیقی ملایم، تمرینات تنفسی، یوگا یا دعا.

از تلاش زیاد برای خوابیدن خودداری کنید. هر چه بیشتر تلاش کنید، بیدارتر خواهید شد. در اتاق دیگری مطالعه کنید تا زمانی که خیلی خواب آلود شوید، سپس به رختخواب بروید تا بخوابید. خیلی زود به رختخواب نروید، قبل از اینکه خوابتان بیاید.

وقتی نمی خوابید از رختخواب بلند شوید. به اندازه ای که برای احساس آرامش نیاز دارید بخوابید و سپس از رختخواب خارج شوید. اگر خواب نیستید در رختخواب نمانید.

طب جایگزین

بسیاری از مردم هرگز به دلیل بی خوابی به پزشک مراجعه نمی کنند و سعی می کنند به تنهایی با بی خوابی کنار بیایند. اگرچه در بسیاری از موارد ایمنی و اثربخشی ثابت نشده است، برخی از افراد درمان هایی مانند:

ملاتونین. این مکمل بدون نسخه (OTC) به عنوان راهی برای کمک به غلبه بر بی خوابی به بازار عرضه شده است. به طور کلی استفاده از ملاتونین برای چند هفته بی خطر در نظر گرفته می شود، اما هیچ شواهد قانع کننده ای وجود ندارد که ثابت کند ملاتونین یک درمان موثر برای بی خوابی است و ایمنی طولانی مدت آن ناشناخته است.

والرین. این مکمل غذایی به عنوان کمک کننده خواب فروخته می شود زیرا اثر آرام بخش خفیفی دارد، اگرچه به خوبی مطالعه نشده است. قبل از امتحان سنبل الطیب با پزشک خود صحبت کنید. برخی از افرادی که از دوزهای بالا استفاده کرده اند یا طولانی مدت از آن استفاده کرده اند ممکن است آسیب کبدی داشته باشند، اگرچه مشخص نیست که سنبل الطیب باعث آسیب شده است یا خیر.

22 1

طب سوزنی. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد طب سوزنی ممکن است برای افراد مبتلا به بی خوابی مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. اگر می خواهید طب سوزنی را همراه با درمان معمولی خود امتحان کنید، از پزشک خود بپرسید که چگونه یک پزشک واجد شرایط را پیدا کند.

یوگا یا تای چی. برخی از مطالعات نشان می دهد که تمرین منظم یوگا یا تای چی می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

مراقبه. چندین مطالعه کوچک نشان می دهد که مدیتیشن، همراه با درمان معمولی، ممکن است به بهبود خواب و کاهش استرس کمک کند.

احتیاط در مورد داروهای خواب آور گیاهی و رژیمی

از آنجایی که سازمان غذا و دارو، تولیدکنندگان را موظف نمی‌کند تا قبل از بازاریابی مکمل‌های غذایی مکمل‌های غذایی، مدرکی مبنی بر اثربخشی یا ایمنی نشان دهند، قبل از مصرف مکمل‌های گیاهی یا سایر محصولات OTC با پزشک خود صحبت کنید. برخی از محصولات می توانند مضر باشند و برخی می توانند در صورت مصرف داروهای خاصی باعث آسیب شوند.

تشک رویال

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *