چگونه یک خواب راحت را تجربه کنیم؟

یک خواب راحت را تجربه کنیم 1

خواب حالت ای است که با تغییرات فعالیت مغز، تنفس، ضربان قلب، دمای بدن و سایر توابع فیزیولوژیک  تغییر می کند.  خواب یک دوره کاهش فعالیت است که با یک حالت معمولی همراه است، مانند بسته شدن چشمان انسان.

خواب باعث کاهش پاسخ به محرک های خارجی می شود. بسته به مرحله خواب، توابع مختلف فیزیولوژیکی ممکن است فعال تر و متغیر، یا کمتر فعال و با ثبات تر باشد در بعضی مراحل خواب مغز به همان اندازه فعال است که وقتی کاملا بیدار می شویم.

تغییرات فیزیولوژیکی در طول خواب

بسیاری از متغیرهای فیزیولوژیک در طول بیداری در سطوح که برای عملکرد بدن مناسب هستند، کنترل می شوند. دمای بدن، فشار خون، و سطوح اکسیژن، دی اکسید کربن و گلوکز در خون، در طول بیداری کاملا ثابت هستند. در طول خواب، اما نیازهای فیزیولوژیکی کاهش می یابد و درجه حرارت و فشار خون کاهش می یابد. به طور کلی، بسیاری از توابع فیزیولوژیکی ما از قبیل فعالیت امواج مغزی، تنفس و ضربان قلب کاملا متغیرهستند زمانی که ما بیدار و یا در طول خواب REM هستیم.

برای قرن ها، پزشکان معتقد بودند که خواب یک دوره عدم فعالیت مغزی است، اما تحقیق در طول 60 سال گذشته نشان می دهد که مغز در طول خواب فعال است. کاهش میزان پیشرفت در فعال شدن یا “شلیک” میزان بسیاری از نورون ها در مغز به عنوان پیشرفت خواب از بیداری به خواب غیر REM وجود دارد. همچنین، الگوهای شلیک نورون از یک الگوی فعالیت ظاهرا تصادفی و متغیر در طول بیداری، به الگوی بسیار هماهنگ و همزمان در طول خواب غیر REM تغییر می کنند.

آزمایشگاه خواب

بیش از 50 سال است که دانشمندان ابتدا کشف کردند که مغز در طول خواب بسیار فعال است. از آن به بعد، مشاهدات دقیق و نوآوری های فنی به ما کمک کرد تا معنی زیادی در مورد آنچه که در هنگام خواب می گذرد درک کنیم. ما بسیاری از شایع ترین ویژگی ها و الگوهای خواب را می دانیم، همچنین چگونه بیماری ها، داروها، رفتارهای خاص و انتخاب های متنوع گوناگون تاثیر می گذارد که چه زمانی و چه قدر ما بخوابیم.

نگاهی به دست های خود در حالت خواب، خواب های سالم در سنین مختلف نگاه کنید و ببینید چگونه تغییر شغل و اختلالات خواب خاص بر میزان، الگوی و عمق خواب تأثیر می گذارند.

در همه پستانداران و بسیاری از حیوانات دیگر، خواب را می توان بسیار تعریف کرد که ما برای انسان تعریف می کنیم. با این حال، تفاوت های قابل توجهی بین گونه ها وجود دارد. وقتی انسان ها بخوابند، تمام مغز درگیر است. از سوی دیگر، دلفین ها و نهنگ ها باید در حالی که به خواب می روند، به حفظ هوشی خود ادامه دهند.

آیا فکر می کنید در طول هفته گذشته به اندازه کافی خواب داشته اید؟ آیا می توانید آخرین دفعه که بدون ساعت زنگدار بیدار می شوید را یادآوری می کنید، احساس تازه شدن دارید، نیازی به کافئین ندارید؟ اگر پاسخ به هر یک از این سوالات “نه” باشد، شما تنها نیستید. دو سوم از بزرگسالان در سراسر کشورهای توسعه یافته نمیتوانند توصیه هشت ساعت خواب شبانه را دریافت کنند. در واقع نظرسنجی های شورای خواب نشان میدهد که یکی از هر سه نفر شما به طور مرتب از خواب ضعیف رنج می برد.

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *