خواب ظهر خوب است یا خیر؟

1 4

فواید چرت زدن

مزایای یک چرت کوتاه بسته به فرد و “کیفیت” چرت متفاوت است. در اینجا موارد اصلی وجود دارد: بهبود هوشیاری، زمان واکنش و تمرکز. تحقیقات ناسا نشان می‌دهد که خلبان‌ها بیش از دو ساعت بعد از یک چرت 25 دقیقه‌ای هوشیارتر از زمانی هستند که نمی‌خوابند. بهره وری بهبود یافته: زمانی که هنگام خواب “از دست می دهید” با خروجی بهتر پس از آن جبران می شود. بهبود حافظه و توانایی یادگیری. این به ویژه برای کودکان خردسال صادق است. تاثیر مثبت بر مدیریت استرس تأثیر مثبت بر احساس ذهنی خستگی و خواب آلودگی. پیشگیری از تصادفات رانندگی در سفرهای طولانی تاثیر مثبت بر سلامت روان. تاثیر مثبت بر فشار خون. مراقب باشید، شما نمی توانید کمبود خواب چند ساعته را با یک چرت بعد از ظهر جبران کنید.

4

بهترین زمان برای چرت بعد از ظهر چه زمانی است؟


مطالعات در این مورد با یکدیگر تناقض دارند. شاید از فردی به فرد دیگر و شرایط واقعی چرت زدن متفاوت باشد. همانطور که گفته شد، بهترین زمان برای اکثر افراد اوایل بعدازظهر است، زمانی که بیوریتم طبیعی شبانه روزی افت خفیفی را تجربه می کند. همچنین بهتر است بعد از ساعت 3 بعدازظهر نخوابید، زیرا ممکن است خواب شبانه را مختل کند.

مدت زمان مطلوب چرت زدن چقدر است؟


باز هم مطالعات با یکدیگر تناقض دارند. احتمالاً از فردی به فرد دیگر نیز متفاوت است. با این حال، کم و بیش موافقیم که چرت بعد از ظهر نباید بیشتر از نیم ساعت طول بکشد. به طور کلی توصیه می شود که بین 10 تا 20 دقیقه چرت بزنید. برای برخی از افراد، یک چرت 5 دقیقه ای تأثیر مفیدی دارد. کسانی که بیش از نیم ساعت می‌خوابند، در معرض خطر افتادن به خواب عمیق و بیدار شدن با سرگیجه (“اینرسی خواب”) هستند و نیاز به زمان بیشتری برای فعالیت مجدد دارند. علاوه بر این، می تواند خواب شبانه را مختل کند. اگر نگران طولانی خوابیدن هستید، یک ساعت زنگ دار تنظیم کنید و بعد از نیم ساعت آن را زنگ بزنید.

3 2

بهترین مکان برای چرت زدن کجاست؟


مهم است که هنگام خواب مزاحم نشوید. یک چرت آشفته همه فواید را نفی می کند. بنابراین سعی کنید محیطی آرام و ترجیحا بدون صداهای مزاحم و با نور کم پیدا کنید.

تشک رویال

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *