شیوه صحیح نگهداری و مراقبت از تشک تخت خواب

صحیح نگهداری و مراقبت از تشک تخت خواب 7

شما برای انتخاب تشک فکر و تلاش زیادی کرده اید، و طبیعی است که تعجب کنید که چه اقداماتی می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که سرمایه گذاری شما نتیجه می دهد.

پیروی از برخی توصیه‌های اولیه مراقبت از تشک، مانند تمیز کردن منظم تشک و استفاده از پایه‌های حمایتی، می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر بخوابید. نگهداری منظم تشک همچنین ممکن است با محافظت در برابر سایش و پارگی غیرضروری به دوام تشک شما کمک کند.

مراقبت از تشک نسبتاً ساده است، اما به درک روشنی از آنچه نیاز است کمک می کند. ما در مورد نحوه مراقبت از تشک و چگونگی دانستن زمان تعویض آن صحبت خواهیم کرد.

 صحیح نگهداری و مراقبت از تشک تخت خواب 9

تعمیر و نگهداری معمول تشک

فکر کردن به نگهداری صحیح تشک ممکن است به شما کمک کند سالهای بیشتری از تشک خود را رها کنید. مراقبت از تشک شامل دانستن زمان چرخاندن یا چرخاندن تشک، اطمینان از پشتیبانی مناسب تشک و تمیز کردن مداوم تشک برای پاکسازی تشک از مواد آلرژی زا و سایر آلاینده ها است. تعویض مکرر ملحفه ها و استفاده از محافظ تشک نیز می تواند به تمیز و سالم نگه داشتن سطح خواب شما کمک کند.

چرخاندن تشک

این طبیعی است که تشک شروع به افتادگی کند یا در مکان هایی که معمولاً خوابندگان دراز می کشند، فرورفتگی های دائمی ایجاد شود. برای شکستن یکنواخت سطح خواب و جلوگیری از نرمتر شدن یک قسمت از تخت نسبت به بقیه، اکثر سازندگان توصیه می کنند که تشک را به طور مرتب از سر تا پا بچرخانید.

تشک های فوم، لاتکس و تشک طبی فنری جدیدتر باید هر 6 تا 12 ماه یکبار چرخانده شوند، در حالی که تشک های فنر داخلی قدیمی باید هر 2 تا 6 ماه یکبار چرخانده شوند. برخی از تشک ها را نباید چرخاند. به عنوان مثال، چرخاندن یک تشک با طراحی پهنه بندی شده ممکن است باعث شود که تشک راحت و پشتیبانی کمتری داشته باشد.

بیشتر تشک های فنر داخلی قدیمی دارای حداقل لایه های راحتی بودند، به این معنی که هر دو طرف تخت احساس مشابهی داشتند. این طراحی متقارن به خواب‌آوران اجازه می‌دهد تا تشک را بچرخانند. با این حال، تشک‌های مدرن معمولاً با بخش راحتی نرم‌تر در بالا و یک هسته پشتیبانی محکم‌تر در پایین طراحی می‌شوند. این تشک ها باید همیشه به سمت راست استفاده شوند و نباید آنها را برگردانید.

استثناهایی در این قاعده وجود دارد، برخی از تولیدکنندگان تشک های قابل چرخش را ارائه می دهند. حتماً توصیه های سازنده خود را برای چرخش و چرخش بررسی کنید.

خواب 1

خرید انواع کالای خواب، تشک طبی و طبی فنری با کیفیت عالی و قیمت مناسب
تا 10 سال گارانتی | اورجینال | ارسال فوری به سراسر ایران کمتر از سه روز کاری

ملحفه و ملافه خود را عوض کنید

شستن ملحفه و ملافه به دلایل بهداشتی مهم است و همچنین ممکن است به محافظت از تشک شما در برابر آسیب های زودرس کمک کند.

ملحفه‌ها، پتوها و روبالشی‌ها به طور طبیعی عرق، روغن‌های بدن و سایر کثیفی‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، که اگر به‌طور مرتب ملافه‌ها را عوض نکنید، می‌توانند به تدریج در تشک شما نفوذ کنند. ملافه همچنین مایت های گرد و غبار و سایر آلرژن ها را جذب می کند که ممکن است خواب افراد مبتلا به آلرژی را مختل کند.

به طور کلی، شما باید حداقل یک بار در هفته ملحفه ها و روبالشی های خود را بشویید، یا اگر حیوان خانگی شما با شما می خوابد، بیشتر اوقات. کسانی که در آب و هوای گرم‌تر زندگی می‌کنند یا در خواب‌هایی با آلرژی‌های فصلی زندگی می‌کنند، ممکن است نیاز به شستن ملافه‌ها در زمان‌های خاصی از سال داشته باشند.

اقلامی که در تماس نزدیک با تختخواب نیستند را می توان کمتر شست. روکش های لحاف را باید ماهی یک یا دو بار، لحاف ها و پتوها را هر 2 تا 3 ماه یکبار و بالش ها را هر 4 تا 6 ماه یکبار بسته به نوع بالش شستشو دهید. توصیه های سازنده را برای نحوه شستن وسایل رختخواب خود بررسی کنید.

صحیح نگهداری و مراقبت از تشک تخت خواب 8

استفاده از محافظ تشک

یک محافظ تشک بر روی تشک زیر ملحفه نصب شده قرار می گیرد. محافظ های تشک به عنوان مانعی برای جلوگیری از ورود کثیفی، عرق، کنه های گرد و غبار، رطوبت و سایر آلاینده ها به تشک طراحی شده اند. اکثر محافظ های تشک قابل شستشو با ماشین لباسشویی هستند.

اکثر محافظ های تشک ضد آب یا مقاوم در برابر آب هستند که برای جلوگیری از نشت یا مایعات بدن به تشک طراحی شده اند. با خشک نگه داشتن تشک، یک محافظ تشک ضد آب نیز می تواند به جلوگیری از رشد کپک و کپک کمک کند. تولیدکنندگان همچنین محفظه‌های تشک را می‌فروشند که برای جلوگیری از ورود ساس‌ها، یک مهر و موم در اطراف هر شش طرف تشک ایجاد می‌کند.

محافظ تشک با پد تشک یا رویه تشک متفاوت است. هدف اصلی محافظ تشک تمیز نگه داشتن تشک است، در حالی که لنت های تشک لایه ای از بالشتک اضافه می کنند و رویه تشک استحکام تشک را تنظیم می کند. در حالی که پدها و روکش ها برای محافظت در نظر گرفته نشده اند، اما همچنان می توانند به کاهش مقداری سایش کمک کنند.

تقریباً همه ضمانت‌های تشک حاوی بندی هستند که در صورت کثیف بودن تشک، گارانتی را باطل می‌کند. بنابراین، محافظ‌های تشک نه تنها از لکه‌ها و لکه‌ها محافظت می‌کنند، بلکه ممکن است با حفظ پوشش گارانتی، به طور غیرمستقیم طول عمر تشک را افزایش دهند.

خواب 1

خرید انواع کالای خواب، تشک طبی و طبی فنری با کیفیت عالی و قیمت مناسب
تا 10 سال گارانتی | اورجینال | ارسال فوری به سراسر ایران کمتر از سه روز کاری

استفاده از پشتیبانی مناسب

تشک ها باید با یک پایه محکم جفت شوند تا از توزیع ناهموار وزن جلوگیری شود، که می تواند منجر به تراز نادرست ستون فقرات شود و به طور بالقوه به تشک آسیب برساند.

به طور سنتی، تشک های فنری داخلی با فنرهای جعبه ای استفاده می شد که جهش و همچنین پشتیبانی را اضافه می کرد. امروزه، تختخواب‌ها در حال گذار به استفاده از پایه‌های جامد یا فریم تخت تختخواب‌دار برای تشک‌های فومی یا هیبریدی خود هستند.

مهم است که مطمئن شوید سیستم پشتیبانی که استفاده می کنید قادر است نه تنها وزن تشک، بلکه همه تختخواب ها را نیز تحمل کند. سازندگان تشک معمولاً دستورالعمل های روشنی را در مورد انواع پایه هایی که می توان با تشک استفاده کرد ارائه می دهند. به عنوان مثال، تشک‌های سنگین‌تر یا بزرگ‌تر ممکن است به یک چارچوب تخت با پایه‌های اضافی در مرکز نیاز داشته باشند، در حالی که تشک‌های فوم ممکن است به لت‌هایی نیاز داشته باشند که نزدیک به هم قرار گرفته باشند.

صحیح نگهداری و مراقبت از تشک تخت خواب 6

چگونه تشک خود را تمیز کنیم

علاوه بر شستن ملافه، ممکن است بخواهید تشک خود را تقریباً هر 6 ماه یکبار تمیز کنید. با سازنده تشک مشورت کنید تا بهترین راه برای تمیز نگه داشتن تشک خود را بیابید، زیرا هر مدلی دستورالعمل مراقبت خاصی دارد. برای بیشتر تشک ها، کاربران می توانند برخی از دستورالعمل های کلی را دنبال کنند:

مراحل تمیز کردن منظم

برای تمیز نگه داشتن تشک، اولین قدم برداشتن و شستن همه ملافه ها از جمله ملحفه، روبالشی و پتو است. اگر تشک دارای روکش جداشدنی است، ممکن است بتوانید آن را نیز بشویید.

در حالی که تختخواب بدون موانع است، می توانید از اتصالات روکش جاروبرقی خود برای جاروبرقی سطح و کناره های تشک استفاده کنید. هر لکه ای را با یک پاک کننده ملایم پاک کنید و سپس یک پارچه تمیز در آب سرد آغشته کنید. مراقب باشید که تشک خیلی خیس نشود، به خصوص اگر تشک مموری فوم یا پلی فوم باشد.

اجازه دهید تشک خشک شود و سپس جوش شیرین را روی سطح تشک بمالید تا بوهای ماندگار گرفته شود. چند ساعت به آن فرصت دهید تا کاملا جذب شود، سپس با جاروبرقی جوش شیرین را با استفاده از ضمیمه تودوزی تمیز کنید. روند را در طرف دیگر تکرار کنید.

صحیح نگهداری و مراقبت از تشک تخت خواب 3

نشت و حوادث

علاوه بر تعمیر و نگهداری معمول، ممکن است در صورت ریختن چیزی یا تصادف دیگری نیاز به تمیز کردن تشک خود داشته باشید. تمیز کردن سریع تشک ممکن است به جلوگیری از ایجاد لکه در الیاف تشک کمک کند. بسته به نوع لکه، ممکن است از صابون ظرفشویی، سرکه، محلول پراکسید هیدروژن یا یک پاک کننده آنزیمی تجاری استفاده کنید.

اگر از محافظ تشک استفاده می کنید، ممکن است بتوانید کمتر تشک خود را تمیز کنید.

چه زمانی تشک خود را تعویض کنید

حتی اگر خیلی خوب از آن مراقبت کنید، تشک شما در نهایت نیاز به تعویض دارد. به طور متوسط، یک تشک بین 7 تا 10 سال دوام می آورد تا اینکه قابلیت پشتیبانی و کاهش فشار خود را از دست بدهد.

تشک های لاتکس دارای بیشترین طول عمر هستند و به طور متوسط ​​بین 7.5 تا 8.5 سال دوام می آورند. دوام تشک های داخلی به طور معمول بین 5 تا 6 سال، تشک های فوم بین 6 تا 7 سال و تشک های هیبریدی بین 6.5 تا 7.5 سال دوام می آورند. با این حال، این اعداد بسته به کیفیت مواد و طراحی، موقعیت و نوع بدن خواب‌آور و روال نگهداری می‌توانند به‌طور قابل توجهی متفاوت باشند.

وضعیت خواب ترجیحی و نوع بدن شما بر نحوه توزیع وزن شما در سراسر تشک تأثیر می گذارد. برای مثال، افرادی که به پهلو می‌خوابند ممکن است متوجه شوند که تشک‌شان در نزدیکی شانه‌ها و باسن فرسوده می‌شود و خواب‌آوری با وزن بیش از 230 پوند ممکن است متوجه افتادگی زودرس تشک خود شود.

تمیز کردن روتین رختخواب، چرخاندن تشک و از بین بردن گرد و غبار و کثیفی معمولاً طول عمر آن را افزایش می دهد. همچنین استفاده از تشک با پایه مناسب ضروری است.

اگر چندین سال است که تشک خود را دارید، ممکن است تعجب کنید که آیا زمان تعویض آن فرا رسیده است. بیدار شدن با درد یا سفتی، پرت کردن و چرخاندن در شب، یا عدم احساس استراحت هنگام بیدار شدن، همه سرنخ هایی هستند که نشان می دهد ممکن است وقت آن رسیده باشد که تشک جدیدی را در نظر بگیرید.

تعویض تشک برای خواب و کیفیت کلی زندگی شما ارزشمند است. با این حال، می تواند یک سرمایه گذاری پرهزینه نیز باشد. در حالی که این یک راه حل دائمی نیست، افزودن رویه تشک ممکن است به شما اجازه دهد قبل از خرید تشک جدید، کمی بیشتر روی تشک بخوابید.

صحیح نگهداری و مراقبت از تشک تخت خواب 2

یکی از مهمترین وسایلی که در هر خانه ای قابل مشاهده است تشک است.امروزه تشک ها طبق استانداردهای روز دنیا و با متریال بسیار عالی ساخته می شود.ولی با رعایت نکردن قوانین نگهداری تشک عمر تشک بسیار پایین اومده و شما باید سالی یکبار آن را تعویض کنید که این اصلا صرفه اقتصادی خوبی ندارد.

نکات مهم در نگهداری تشک

امروزه به علت بالا بودن هزینه ها شما باید از تشک هایی که دارید نهایت استفاده را انجام دهید.هر چه بیشتر بتوانیم از تشکی که داریم نگهداری کنیم سالهای سال می توانیم از آن تشک به خوبی استفاده کنیم.

محل قرارگیری تشک:

در قدم اول باید اطمینان پیدا کنید تشک در بهترین حالت ممکن قرار گرفته است.و چهار طرف تشک بر روی تخت شما فیکس شده باشد.و سعی کنید اگر تخت شما بغل آن در کنار دیوار قرار گرفته است دیوار نم زدگی نداشته باشد تا به تشک اصابت کند و تشک شما را خراب کند.

سعی کنید تشکی که انتخاب می کنید بر اساس وزن شما باشد به علت آنکه ممکن است کفی تخت شکسته شود و تشک به داخل شکستگی برود و آسیب ببیند پس بهتر است قبل از خرید به فروشنده وزنتان را بگویید و به نسبت وزن شما تشک موردنظرتان را به شما پیشنهاد کنند.

شتشوی ملحفه تشک:

بهتر است هفته ای یکبار ملحفه روی تشک را شستشو دهید.به علت آنکه چربی و عروق بدن به جسم تشک فرو رفته و رفته رفته باعث خواهد شد تشک شما بوی نامتبوعی به خود بگیرد.و نکته بعدی آن است که برخی افراد عادت دارند که خوراکی و یا صبحانه را بر روی تشک میل کنند به همین منظور ممکن است خرده های نان و یا خوراکی بر روی تشک ریخته و لکه آن بر روی تشک بماند و باعث وجود باکتری شود.

در این مواقع پیشنهاد ما استفاده از محافظ تشک است که به راحتی به روی دور تشک کشیده می شود و می توانید هر زمان که محافظ تشک کثیف شد به راحتی آن را بیرون کشده و درون ماشین لباسشویی انداخته و بشویید.

صحیح نگهداری و مراقبت از تشک تخت خواب

جلوگیری از حیوانات خنگی

خیلی از افراد عادت دارند تا حیوانات خانگی خود را در کنارشان بخوابانند و آن ها را برروی تشک خود می آورند.این کار بسیار اشتباه است به علت آنکه هر چقد آن حیوان تمیز و شسته شده باشد درون بدنشان باکتری و آلودگی هایی دارد که می تواند به درون بافت تشک نفوذ کرده و شما و یا فرزندانتان را بیمار کند.و یا ادرار آن باعث شود به درون تشک رفته و شما دیگر نتوانید به راحتی از تشک استفاده کنید پس بهتر برای حیواناتتان از تخت های جداگانه استفاده کنید که مختص خودشان باشد.

برعکس کردن مداوم تشک:

یکی از کارهایی که باعث خواهد شد عمرتشک شما چندین برابر شود چرخاندن مداوم تشک است.سعی کنید هر ماه یکبار تشک را برعکس کنید تا فشار تنها بر یک ناحیه وارد نشود و به تمام ابعاد تشک به یک اندازه فشار بیاید تا یک قسمت تشک حالت فرورفتگی به خود نگیرد.

صحیح نگهداری و مراقبت از تشک تخت خواب 5

پرش بر روی تشک ممنوع!

از زمان کودکی این کلمه را به یاد داریم که مادران همیشه به ما گوشزد می کردند که برروی تشک ها نپرید ولی هیچکدام به حرفشان نمی کردیم.یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید نگذارید کودکان بر روی تشک ها بپرند به علت آن که باعث خواهد شد تشک فرو رفته و آسیب ببیند.

جابه جایی تشک:

در هنگام اسباب کشی و جابه جایی سرویس خواب ممکن است فشار به تشک ها بیاید و یا برای کمبود فضا برای قرار دادن باقی وسایل ممکن است برخی از کارتن ها را برروی تشک قرار دهند این کار باعث خواهد شد که تشک فرو رفته و آسیب ببیند.برخی از ماشین های حمل اسباب پلاستیک هایی برای قرار دادن تشک دارند که باعث می شود فشار و آسیب کمتری به تشک بیاید.بهتر است در اسباب کشی تشک ها را روی طرفین آن قرارداد تا کمترین آسیب به آن وارد شود. استفاده از دسته های تشک برای کشیدن آن در هنگام نقل و انتقال توصیه نمی شود.

جلوگری از ورود ساس !

رهایی از دست ساس برای انسانها بسیار مشکل است و وجود این موجودات در تشک از سریعترین راه های تخریب تشک می باشد. زمانی که قصد خواب در جایی غیر از منزل خود داشتید، قبل از خواب حتماً تخت را بازرسی کنید و مطمئن شوید که نشانه ای از ساس در تخت دیده نمی شود. در آپارتمان ها یا مناطقی که وجود این حشرات معمول است از پوشش تشکل ضد ساس استفاده کنید. این پوشش با محافظ تشک متفاوت است و دارای زیپ غیر قابل نفوذ و پوششی است که کاملاً تخت را در تمامی قسمت ها پوشانده و مانع از نفوذ ساس به تشک و لانه گزیدن در آن می شود. در صورتی که این موجودات وارد تخت و تشک شما شدن باید در اولین فرصت اقدامات لازم برای از بین بردن ساس را انجام دهید.

صحیح نگهداری و مراقبت از تشک تخت خواب 4

قراردادن تشک در معرض آفتاب:

سعی کنید حتما ماهی یکبار تشک هایتان را در معرض تابش نورخورشید قرار دهید.ممکن است مدتی که از تشک استفاده می کنید عرق بدن باعث شده باشد تشک بوی بدی به خود گرفته باشد و یا باکتری های موجود در اتاق خواب باعث شده باشد تشک شما آلوده شده باشد وقتی تشک در معرض نور خورشید قرار بگیرد باعث می شود آلودگی از بین برود.

شستشوی تشک:

شستشو تشک چندان کار صحیحی نمی باشد اما اگر به هر دلیلی تشک آلوده و نیاز به شستشو داشت باشد با توجه به دستورالعمل های شرکت تولید کننده آن را به روش صحیح و مواد شوینده ی مناسب مورد شستشو قرار دهید.زمانی که تشک را خریداری می کنید در داخل پلاستیک تشک برگه ای وجود دارد که تمام اطلاعات لازم هر تشک در آن نوشته شده است. در آن برگه طرز شستشوی صحیح تشک را به شما آموزش داده است و طبق آن سعی کنید تشک را شستشو دهید.

لکه ها می توانند با محلول آب و صابون پاک شوند اما قبل از استفاده از تخت باید کاملاً خشک شوند. به هیچ عنوان از شوینده های شیمیایی قوی استفاده نکنید، این موارد می توانند منجر به فرو رفتن فوم و از بین رفتن یکپارچگی آن شوند.

خواب 1

خرید انواع کالای خواب، تشک طبی و طبی فنری با کیفیت عالی و قیمت مناسب
تا 10 سال گارانتی | اورجینال | ارسال فوری به سراسر ایران کمتر از سه روز کاری

5 از 5
سیدسینا بزرگی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *